"Quan sigui gran, vull fer oceanografia"

Comença el procés de votació popular dels treballs finalistes del certamen La mar de ciència
Mostra dels dibuixos que han pres part en l’edició d’enguany del concurs La mar de ciència. Evidencien la preocupació dels estudiants pel medi marí. / MEDCLIC

“No podem continuar contaminant la nostra mar i les nostres platges perquè això té conseqüències”; “Quan jo sigui gran, faré un vaixell propulsat amb plaques solars per no gastar benzina”; “Com podrem gaudir de les espècies en el futur, si no les cuidam en el present?”; “El meu dibuix representa una mar que en els seus principis era natural, però després els humans l’han contaminada i per això s’han perdut els colors del dibuix, que representen l’essència que s’ha anat diluint, a poc a poc”. Amb la seva particular mirada plàstica, queda patent que entre les preocupacions dels més joves també hi ha espai per als reptes actuals de la societat, la sostenibilitat i la cura del medi ambient. Això és el que es desprèn dels dibuixos que enguany s’han presentat a La mar de ciència, un concurs estatal per a estudiants de Primària i Secundària a qui es convida a reflexionar, en companyia dels seus professors, per tal que prenguin consciència de la importància que té l’activitat científica per poder conèixer, gestionar i conservar la mar en bon estat, a més d’aprendre com els oceanògrafs poden contribuir-hi a través de les seves investigacions. El concurs cerca desenvolupar la creativitat i l’expressió de coneixements científics per mitjà de diferents llenguatges artístics -dibuixos, relats i vídeos- i fomentar així futures vocacions científiques -les ciències marines i l’oceanografia en particular- acostant a les aules aquestes professions.

Col·laboració institucional

Es tracta d’una iniciativa conjunta promoguda, d’una banda, pel Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), a través de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) a les Illes Balears; i de l’altra, pel Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB) i la Fundació Bancària la Caixa a través de Medclic: la Mediterrània a un clic. Hi col·laboren, a més, la Fundació Espanyola de la Ciència i la Tecnologia (FECYT); el Govern de les Illes Balears, mitjançant Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme; el Consell General de Col·legis de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències (CDL), i l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (Imedea, CSIC-UIB). Els guanyadors es convertiran en oceanògrafs per un dia i viatjaran amb un acompanyant major d’edat a les Illes Balears per conèixer la recerca que realitzen els centres del CSIC a Mallorca, participar en una campanya oceanogràfica del SOCIB i visitar el Parc Nacional Maritimoterrestre de l’arxipèlag de Cabrera. Per un altre costat, les classes que presentin els millors vídeos seran premiades amb una pissarra digital.

El termini de presentació de les propostes dels estudiants residents a Espanya que cursen Primària, ESO, Batxillerat i FP va concloure el 10 de març. Els menors d’edat hi participaren amb l’autorització de pares, mares, tutors. Ahir, se seleccionaren els finalistes, un per cada categoria i modalitat; s’hi valora l’originalitat, la creativitat, la temàtica i la capacitat d’expressió dels treballs. D’altra banda, un jurat -compost per investigadors i tècnics de divulgació del CSIC, del SOCIB i de la Caixa (Àrea de Recerca i Coneixement)- escollirà 120 treballs finalistes, que prendran part en la votació popular, que es pot fer just des d’avui fins al 30 de març. Resultaran guanyadors d’aquesta votació els treballs individuals -ja sigui vídeo, relat o dibuix d’un alumne- i el vídeo de la classe que rebin més ‘m’agrada’ dels usuaris de Facebook. També es donarà l’opció de compartir el vot a través de Facebook per tal d’aconseguir la màxima difusió possible de cada treball seleccionat. Tots els vencedors de la segona edició de La mar de ciència, tant els seleccionats pel jurat com els de la votació popular, es donaran a conèixer el 31 de març a la web del concurs. En aquesta data es publicaran, doncs, els deu treballs guanyadors del certamen, tant els seleccionats per votació popular (un total de dos) com els seleccionats pel jurat (vuit, un per cada categoria i modalitat).

Seran premiats amb un viatge científic a les Balears els autors dels sis treballs individuals escollits pel jurat, un per categoria i modalitat; el participant del treball individual guanyador de la votació popular i el professor, que serà guardonat amb un esment especial del jurat. Durant un cap de setmana de juliol de 2017, els vencedors i els seus acompanyants podran conèixer Mallorca, la recerca que realitzen els centres del CSIC i el SOCIB, i participar en una campanya oceanogràfica a bord del Vaixell Oceanogràfic SOCIB, amb el qual navegaran fins al Parc Nacional Maritimoterrestre de l’arxipèlag de Cabrera. L’equip de La mar de ciència es posarà en contacte amb els representants dels guanyadors per informar-los i gestionar i lliurar-los els premis.

Convocatòria exitosa

Ana Bonilla, del servei d’Educació i Divulgació del projecte Medclic: la Mediterrània a un clic, explica que, malgrat que el concurs només ha duit a terme la segona edició, ja s’han superat i duplicat les expectatives respecte de la primera convocatòria, ja que enguany s’ha arribat als 1.524 participants procedents de totes les comunitats autònomes, que han presentat 1.030 treballs (703 dibuixos, 204 relats, 72 vídeos individuals i 51 vídeos de classe). A les Balears, hi han participat 127 alumnes de 23 centres educatius, “i la majoria ha fet servir les eines i els recursos elaborats pel CSIC i el SOCIB disponibles a la secció ‘Inspira’t’ de la web del concurs. La veritat és que estam molt satisfets tant pel nivell dels treballs com per l’alta participació”, hi insisteix Bonilla.

Rosa Rodríguez, de la Unitat de Cultura Científica i d’Innovació del CSIC a les Balears, destaca que La mar de ciència “és una crida perquè tots reflexionem, a través del llenguatge plàstic, l’audiovisual i la narrativa, sobre la importància de tenir cura dels ecosistemes marins i el paper de la ciència en la seva conservació”. Les institucions i centres que promouen el certamen “impulsen la recerca i el desenvolupament de les ciències marines i l’oceanografia amb un clar compromís: acostar la ciència a la societat. A més, tots compartim el mateix desig, és a dir, com més s’investigui i conegui la mar, millor es podrà gestionar la vida a la Terra”. I endemés, recorda Rodríguez, aquesta iniciativa “ofereix als joves l’oportunitat de convertir-se en oceanògrafs per un dia”. Més info, a www.lamardeciencia.es

Els guanyadors s’endinsen en el ‘laboratori de la Mediterrània’

A més de participar en les activitats característiques d’una jornada científica, els guanyadors podran realitzar un itinerari submarí i conèixer la riquesa del medi marí protegit de Cabrera, considerat com el ‘laboratori de la Mediterrània’. L’any passat ja ho varen fer: Javier, Marina, Ainhoa, Clara, Lía i Victoria, sis estudiants de Primària i Secundària procedents d’Astúries, Lleida i Madrid, i que varen ser els guardonats a la primera edició de La mar de ciència.

Tots ells varen navegar primer fins a la Reserva Marina del cap Enderrocat, on es troba instal·lada la boia oceanogràfica amb la qual el SOCIB proporciona dades de la badia de Palma. Allà, els joves estudiants varen participar en una activitat fonamental per a l’oceanografia: la recollida de mostres d’aigua amb la roseta, una peça clau en qualsevol campanya oceanogràfica. Una vegada realitzat el mostreig de la columna d’aigua, els joves científics varen treballar al laboratori, orientats per una investigadora, filtrant l’aigua per detectar fitoplàncton i comprendre’n la importància per a l’ecosistema marí. Mentrestant, el vaixell emprenia rumb cap a Cabrera, on els esperaven els guies del Parc Nacional per realitzar un itinerari submarí i conèixer així la riquesa del mitjà marí protegit; hi descobriren, entre d’altres, anfossos, corbines, morenes i estels de mar. En definitiva, una gran experiència per acostar la ciència als joves i inculcar-los la protecció del medi marí gràcies a la recerca i la gestió sostenible dels oceans.

Etiquetes