IB3 presenta la radiografia de la conversa digital sobre les Illes Balears

Què es diu quan es parla de l'Arxipèlag a les xarxes socials? Qui ho diu? Quan ho diu? On ho diu? I com?

Construïm la nostra identitat digital com a individus a través de les xarxes socials, però també com a poble. La conversa digital, la generen els ciutadans de les Illes Balears, però també els turistes, que multipliquen per 15 el nombre d'habitants, i Justin  Bieber .

Què es diu quan es parla de Balears? Qui ho diu? Quan ho diu? I com? Un estudi encarregat per  IB3  a la consultora  Sibilare , que ha  monitoritzat tota l'activitat digital entre el 15 de desembre del 2016 i el 24 de gener del 2017, posa de manifest quina és la imatge que es té de cadascuna de les illes a la xarxa, quins conceptes es relacionen amb el conjunt de Balears i quins amb cadascuna de les illes. 

De l'estudi es desprèn que Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera generen un total d'11 impactes per minut, gairebé 15.747 impactes per dia. Un 94%, a les xarxes socials. Allà les converses sobre les Illes són, principalment, en castellà (38%) i anglès (41%). Només un 12% són en català.

De fet, Mallorca i Menorca presenten l'ús més elevat del català, fet que s'explica, primer, perquè desperten més interès entre la comunitat catalanoparlant i, també, perquè Eivissa i Formentera tenen un gran volum de conversa en altres idiomes que fa baixar el percentatge de presència del català. De totes maneres, es mostren clarament dues tendències: a Mallorca i Menorca el català té un cert pes a la conversa i a les Pitiüses el català és gairebé residual.

Mallorca genera un 42,8% de la conversa sobre l'Arxipèlag

La marca Balears no existeix a les xarxes socials. Els usuaris no parlen del conjunt de Balears, anomenen cadascuna de les quatre illes. Les unitats per separat tenen més força que el conjunt, de tal manera que cada illa ha esdevingut, en matèria turística, una marca pròpia. 

Els missatges que mencionen únicament Balears, sense fer referència a cap nom de les Illes, suposen només el 9,1% del total. Per contra, la conversa sobre cadascuna de les illes és molt més  copiosa i està encapçalada per Eivissa, que concentra el 41% dels impactes, per davant fins i tot de Mallorca.

Tot i que Eivissa només concentra el 12,8% de la població de les Balears, genera el 45% de tots els missatges que s'emeten a internet sobre l'Arxipèlag. Aquest fet constata el gran interès que l'illa desperta a tot el món i la projecció de la seva marca pròpia. També Formentera supera a internet la rellevància que té en el conjunt de les Balears pel que fa al volum d'habitants: únicament un 1% de la població, però un 4,7% de la conversa.

Els casos de Menorca i Mallorca són diferents. Mallorca, tot i que concentra el 77,8% dels habitants de les Illes, només genera el 42,8% de la conversa sobre l'Arxipèlag. Menorca, més equilibrada, té el 8,4% de la població i suscita el 7,5% de la conversa.

Les dades d'IB3 diuen  que les persones que parlen d'Eivissa des de fora tenen prou de mencionar l'illa per situar-la, sense necessitat de parlar de Balears. Per altra banda, quan es parla d'Eivissa des de  la mateixa illa , com que és coneguda com a entitat pròpia, no necessiten contextualitzar-la en el conjunt de l'Arxipèlag per donar-la a conèixer.

Marca Ibiza

Les paraules més utilitzades coronen la marca  Ibiza  (i no Eivissa) com la més forta de tot l'Arxipèlag, i amb molta diferència. La xarxa relaciona Balears amb vacances i estiu. Fins i tot durant l'hivern, ' party' i ' music' situen les Illes com un dels referents clars de ' Spain' .

La culpa de tot plegat és de Justin  Bieber . Tres missatges del cantant ocupen els tres primers llocs dels tuits més populars relacionats amb Balears. Només aquestes tres piulades han concentrat més de 140.000 retuits i han aconseguit 170.000 ' likes' . La tendència detectada en aquest informe és que aquestes piulades de persones influents es concentren sobretot al voltant de "l'illa de la festa".

La força dels vídeos és cada vegada més creixent a la xarxa, i aquest fet incrementa la importància dels continguts audiovisuals a l'hora de calibrar la popularitat de Balears a la xarxa i d'analitzar quins són els trets de les Illes que més es difonen. Un que parla de drogues i d'Eivissa és el rei dels continguts (478.000 visualitzacions només en el període analitzat).



En el cas de Formentera, la participació del club de futbol  SD  Formentera a la Copa del Rei concentra gairebé tota la conversa més viral produïda sobre l'illa durant el període analitzat. Mai la riquesa d'una illa s'havia pogut etiquetar amb #Formentera, #Sevilla, # Ibiza  i #Copa.

El nom de totes les illes apareix entre les 10 etiquetes més utilitzades, i Eivissa, Mallorca i Menorca són més populars que el 'hashtag' global # baleares . Per altra banda, tot i que la  monitorització  d'IB3 està feta a l'hivern, apareixen paraules com ' summer' o ' beach' , que fan una referència clara a l'estiu, fet que demostra que també en temporada baixa s'associen les Illes amb el turisme de sol i platja. Ni rastre de la serra de Tramuntana ni de cap altre municipi que no sigui Palma a l'aparador d'internet.

Les 10 paraules més utilitzades per parlar de les Illes
  1. Ibiza
  2. Mallorca
  3. Menorca
  4. Hotel
  5. Formentera
  6. Spain
  7. Palma
  8. Pill
  9. AtticusIndepand
  10. Eivissa