AUTOPISTA CAMPOS - LLUCMAJOR
Balears 01/02/2015

El patrimoni que pot quedar davall l’asfalt

El GOB i ARCA alerten que el Consell no té en compte una cova inventariada

Mercè Pinya
3 min
El patrimoni que pot quedar davall l’asfalt

PalmaLes obres de l’autopista entre Campos i Llucmajor van amb retard. El Consell havia anunciat l’any passat que pensava licitar-les el mes d’octubre del 2014, un “desig” que la institució insular ajornà fins al gener del 2015 per la tardança del vistiplau del Consell de Ministres, que havia de modificar el conveni de carreteres per permetre la sortida a licitació d’aquesta infraestructura i que el féu arribar al final de l’any.

Ara acaba el mes de gener i des del departament de Territori de la institució insular asseguren que les obres es licitaran “tot d’una que es pugui”.

El cas és que el projecte no està llest i no hi estarà, segons el nou termini que posa el Consell, fins al mes que ara ha de començar. No hi ha cap data concreta i tot apunta que, si el projecte no es tanca fins al mes de febrer, el concurs públic per a la licitació de les obres no es podria fer abans del març, per la qual cosa les opcions del PP perquè comenci el seu projecte viari estrella abans de les eleccions del 24 de maig minven cada dia.

El Consell informà el passat mes de juliol d’una modificació del projecte de l’autopista Campos-Llucmajor per “minimitzar l’impacte ambiental i patrimonial” de la nova infraestructura. 140.000 metres quadrats menys per l’eliminació d’un dels dos macroaccessos, el de Son Sala, i la reducció de la mitjana que separa els dos sentits de circulació dels 10 metres inicials a 6.

Tot i que l’anunci es féu el mes de juliol i que, en principi, les obres s’havien de licitar al principi del 2015, a hores d’ara el Consell de Mallorca encara no ha fet públic el nou projecte i es desconeix el detall de tots els elements patrimonials que s’han de salvar de les retroexcavadores i les formigoneres, primer, i del pes definitiu de l’asfalt, en darrer terme.

“El departament de Carreteres està treballant en la modificació del projecte i s’aprovarà al febrer”, això és tot el que expliquen des del departament que dirigeix Mauricio Rovira. No hi ha declaracions perquè “no hi ha novetats”.

Preocupats

Des d’ARCA, el GOB i la Plataforma Antiautopista de Campos es mostren preocupats per aquesta manca de concreció i perquè, tot i que el conseller insular de Territori digué a la premsa a l’estiu que afegiria algunes de les seves al·legacions al projecte, “no sabem exactament quines són les coses que s’hi incorporen i quines no”, afirma Pere Ollers, president d’ARCA. Per això han sol·licitat una reunió amb el departament de Carreteres del Consell, prevista per a aquest dimarts dia 3. La intenció és posar en coneixement de la institució insular l’existència d’una cova inventariada al llibre Corpus Cavernario Mayoricense de l’espeleòleg J. A. Encinas, publicat per El Gall Editor.

Es tracta de la cova de Can Verdera, que Encinas descriu així: “Des de l’entrada al fons fa 7 metres, amb quasi 5 d’amplada, i amb una altura d’uns 2 metres. Una inscripció al coll del petit aljub interior informa d’haver-se realitzat al 1936 les obres de condicionament d’aquest habitacle troglodític, les quals la doten de llar de foc, pica d’escurar, fogó per cuinar, rebost i una menjadora per la bístia”.

La cova en qüestió es troba dins el municipi de Campos, i “quedaria afectada directament per un carril de l’autopista, segons es pot veure en el projecte incial que va estar en exposició pública” -l’únic que es pot consultar-, adverteix Xavier Mas, de la Plataforma Antiautopista de Campos.

No hi ha constància documental, tampoc, que el Consell tingui coneixement de l’existència de la cova, ja que “ni en l’estudi d’impacte ambiental ni en l’informe de Patrimoni no hi ha cap rastre” d’aquest element patrimonial, hi afegeix Mas.

stats