AEROPORTS AL LÍMIT
Balears 20/08/2016

Uns monstres del consum i l’impacte mediambiental

L’aeroport impulsa polítiques verdes, però el sector ecologista les troba insuficients

Carmen Buades
3 min
L’aeroport consumeix cada any uns 75 milions de quilowatts d’electricitat i destina més de 20 litres d’aigua potable a cada passatger que el transita.

PalmaUn Boeing 737, que s’utilitza per fer trajectes curts i mitjans, necessita 2.420 litres de combustible per cada hora de vol. Un aeroport com el de Palma consumeix, cada any, uns 75 milions de quilowatts d’electricitat i destina més de 20 litres d’aigua potable a cada passatger. L’aeroportuari és, per definició, un sector de grans consums energètics i d’impacte mediambiental no només per l’espai que ocupa, sinó també pels efectes negatius que causa aquesta infraestructura a l’ecosistema de la zona.

Mesures mediambientals

AENA ha impulsat els darrers anys un sistema de gestió ambiental en el qual s’inclouen polítiques per reduir l’impacte que genera l’aeroport al seu entorn. Entre altres coses, s’han inclòs clàusules mediambientals als contractes amb empreses que treballen a l’aeroport, a més de fer visites control a aquests establiments. Tot i que AENA s’ha adherit a nombrosos convenis per la defensa dels valors ecològics i la responsabilitat empresarial envers el medi ambient, dins la seva política ambiental els compromisos són més aviat suaus: l’ens assegura que vetlarà “pel compliment dels requisits de la legislació i el reglament aplicables”, que comunicarà el pla a la plantilla i que treballarà per tal de conscienciar-la a través de campanyes de sensibilització.

No obstant això, són moltes les veus crítiques que se senten contra les polítiques verdes d’AENA. Ivan Murray, professor de Geografia de la UIB, recorda que l’aeroport genera, a més de consum elèctric i d’aigua, residus perillosos a causa de les reparacions que s’hi fan: “No es tracta només de la gent que hi passa cada dia”.

Pel que fa a les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, Murray també adverteix del que anomena “la gran victòria del lobby aeri”: l’LTO (Landing Taking Of), és a dir, que es comptin els gasos només durant els enlairaments i els aterratges i no es tingui en compte el que contamina un avió mentre vola.

Per això, Murray afirma que, mentre que “AENA treu pit dient que contaminen poc”, el que s’està fent a Son Sant Joan per frenar l’impacte ambiental és “ridícul respecte del que es consumeix”, per exemple, en electricitat, ja que l’aeroport funciona les 24 hores del dia dels 365 dies de l’any.

Les crítiques, però, les fa extensives a la resta de l’illa, perquè el que es fa a l’aeroport “va en la línia de la poca cosa que s’està fent a Mallorca”. En qualsevol cas, el professor universitari també recorda que “moltes vegades no tenim interioritzat el que suposa aquesta infraestructura”, perquè l’aeroport té “la mateixa extensió que tot el centre de Palma” i és el nucli laboral més important de les Illes, motiu que n’explica les dades de consum.

Més aigua en un any que tot Formentera

L’any 2012, segons l’informe de gestió ambiental d’AENA, l’aeroport de Palma va consumir (tenint en compte el consum de la companyia i el de les empreses que operen a Son Sant Joan) 584 milions de litres d’aigua. Aquell mateix any, tota l’illa de Formentera va consumir-ne 523 i el municipi de ses Salines, 510.

El darrer informe de gestió ambiental que AENA ha publicat al web de l’aeroport és del 2013 i s’hi aprecia un descens important respecte de l’any anterior en el còmput global del consum d’aigua (de 584 milions de litres a 457 milions), però un augment considerable del percentatge d’aquest total que és utilitzat per les empreses: mentre que el 2012 van consumir-ne 51 milions (el 8,77%), l’any següent van emprar-ne 71 milions (gairebé el doble, el 15,6%, dels litres consumits a Son Sant Joan).

stats