DIVULGACIÓ
Balears 22/07/2017

‘La mar de ciència’, el concurs que ensenya sostenibilitat

Set joves estudiants procedents de tot l’Estat desperten la seva vocació per l’oceanografia gràcies al certamen organitzat pel CSIC i el SOCIB

Enric Culat
7 min
Iria, Manuela, Carla, Joel, Jaime, Pablo i Maria són els guanyadors de La mar de ciència, que els ha permès fer una estada científica a Mallorca. / E. CULAT

Iria, Manuela, Carla, Joel, Jaime, Pablo i Maria són set estudiants de Primària i Secundària procedents de diferents indrets de l’Estat que difícilment oblidaran l’experiència d’haver-se convertit en joves científics, ni que sigui per un dia, a bord del vaixell oceanògraf SOCIB, en el qual han pogut aprendre i comprendre les feines més importants de la recerca marina i l’oceanografia, amb la visita primer a la reserva marina del cap Enderrocat, on es troba ubicada la boia oceanogràfica instal·lada pel Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB), i més tard amb un recorregut a través del Parc Nacional Marítim i Terrestre de Cabrera, on els alumnes han pogut descobrir els valors naturals i ecològics d’aquest espai protegit. Els set joves han estat els guanyadors del concurs La mar de ciència, que enguany ha celebrat la segona edició, organitzat per la delegació del CSIC a les Balears, el SOCIB i l’Obra Social la Caixa.

Es tracta d’un concurs estatal per a estudiants de Primària i Secundària en què se’ls convida a reflexionar, en companyia dels seus professors, per tal que prenguin consciència de la importància que té l’activitat científica per poder conèixer, gestionar i conservar els mars i els oceans en bon estat, com també la manera que els oceanògrafs poden contribuir en aquesta sostenibilitat a través de les seves investigacions. El certamen cerca desenvolupar la creativitat i l’expressió de coneixements científics per mitjà de diferents llenguatges artístics –dibuixos, relats i vídeos– i fomentar així futures vocacions científiques, les ciències marines i l’oceanografia en particular, acostant a les aules la professió dels científics, biòlegs marins i oceanògrafs. La mar de ciència va concloure el mes de març passat amb la participació de 1.524 escolars, que hi varen presentar un total de 1.030 dibuixos, vídeos i relats dedicats, en major part, a la importància de la preservació dels ecosistemes marins, la gestió sostenible dels oceans i la contribució de la ciència en aquesta conservació.

Aquest darrer cap de setmana, els guanyadors de cada categoria van poder gaudir dels seus premis: viatjar a Mallorca per fer-hi una estada científica i poder conèixer, de primera mà, la recerca científica que es fa a les Balears mitjançant els centres del CSIC a les nostres illes i de la ICTS SOCIB. A més d’això, i gràcies també a aquest premi, els escolars van compartir experiències amb altres joves igualment sensibilitzats amb les mateixes temàtiques. I tot rubricat amb un diploma acreditatiu atorgat pels organitzadors de La mar de ciència, que incorpora dues lliçons, de ciència i de vida, en una de sola, i amb “assignatures” tan vitals per al futur dels joves com són el foment de les vocacions científiques, el respecte pel medi ambient, la conservació dels oceans, el treball en equip, la solidaritat i la igualtat d’oportunitats.

A bord del vaixell, els alumnes van ser rebuts pel representant institucional del CSIC a les Balears i director de la ICTS SOCIB, Joaquim Tintoré, i també per Ana Bonilla, coordinadora del projecte Medclic: el Mediterrani a un clic, que pretén sensibilitzar la societat i involucrar-la en diversos aspectes ambientals. Quan el catamarà oceanogràfic es trobava a l’alçada del cap Enderrocat, els alumnes van poder prendre mostres per analitzar el perfil de la columna d’aigua –gràcies a la roseta– que després van analitzar també a bord, sempre orientats per una investigadora del SOCIB i que ajudà els joves a filtrar l’aigua per detectar-ne restes de fitoplàncton i zooplàncton. Mentrestant, el vaixell emprenia nou rumb cap al Parc Nacional Marítim i Terrestre de l’Arxipèlag de Cabrera, on, un cop realitzada la maniobra d’atracament, esperaven els guies del Parc per portar els alumnes fins al museu i divulgar així la riquesa del medi marí protegit i el patrimoni històric i cultural de Cabrera. El busseig per les cristal·lines aigües constituí la darrera activitat de la jornada, que va permetre als alumnes descobrir anfossos, corballs, morenes, sèpies i estrelles de mar.

Testimonis dels protagonistes

Una experiència “irrepetible” va ser el qualificatiu més emprat pels joves científics a l’hora de fer balanç de la intensa jornada de diumenge passat. Així, Iria Blanco, una nina de 10 anys del col·legi Salesianos Hermanos Gárate de Ciudad Real i guanyadora a la modalitat de Primària pel seu dibuix titulat Soñando con los misterios del mar, explicava a bord del catamarà oceanogràfic, de tornada cap al port de Palma, que el que més li havia agradat havia estat l’estona de busseig a Cabrera: “He vist molts de peixos, fins i tot un musclo gegant, del qual després m’han contat que era una nacra que té una malaltia i que per això ha mort”. També sobre la mortaldat que afecta la Pinna nobilis, Jaime Acosta, de 10 anys i estudiant del CEIP Virgen de la Ribera a Paracuellos de Jarama (Madrid), assegurà que havia après, gràcies a les explicacions del monitors, “que és tracta d’un virus que els científics ara mateix estan investigant. Allò ben segur és que tot el que està dins del Parc no es pot agafar i s’ha de deixar allà”, afegí amb determinació aquest nin, que ha guanyat el premi al millor relat de Primària amb el conte El gran espectáculo del Mediterráneo en el qual tracta de reproduir un circ submarí amb espectacles de criatures marines, els colors de les meduses, la música dels peixos trompeters i l’actuació estel·lar d’un “artista famós”, un vell marí que també participa en aquesta mena de “gran gala” de la Mediterrània.

Manuela López, alumna de Primària de 9 anys al col·legi Valle-Inclán de Naron (la Corunya) i guanyadora amb el vídeo Chegaremos a un acordo, es mostrava contenta d’haver fet altres amiguetes, procedents d’altres llocs d’Espanya, i explicà que, per ella, el millor de tot havia estat el busseig a Cabrera i poder observar “un calamar, una medusa i fins i tot un dofí”, però aquest darrer des de la coberta del vaixell. “La temperatura de l’aigua també m’ha agradat molt, perquè a Galícia fa molt de fred”, afegí. Per part seva, Carla Vermejo, de 12 anys i alumna a l’Escola Nostra Senyora del Mar del Prat de Llobregat (Barcelona), ha estat la guanyadora del premi popular gràcies a 749 “m’agrada” d’usuaris del Facebook amb el dibuix Pescant somnis, que representa “una al·lota que mentre dorm pesca les coses dolentes de l’oceà: residus, deixalles, plàstics, etc. Se’m va ocórrer dibuixar això perquè al meu col·legi estem fent una campanya per tal d’eliminar la brutor de la mar”, puntualitzà. Per descomptat, també per a ella bussejar va ser “el millor” de la jornada.

Igualment de 12 anys, Joel Servulo ha guanyat el premi de Secundària amb el vídeo Vull ser oceanògraf, que ha elaborat amb l’ajut dels seus companys del col·legi Sagrada Família de Sant Carles de la Ràpita (Tarragona). “És un vídeo on surto jo a la platja del Trabucador i explico els problemes que pateix el Delta de l’Ebre per culpa de l’home. El meu mestre de Naturals em va animar a fer el vídeo -recordà el jove tarragoní- i denunciar la contaminació que patim”. Sobre Cabrera, opinà que “és molt guapa, en realitat jo m’imaginava que seria com Mallorca, amb moltes cases i molts turistes, i afortunadament no ha estat així”.

Un poc més majors de la resta del grup són Pablo Serrano, de 15 anys, i María Sokolenko, de 16. El primer és alumne d’ESO al CC La Asunción a Ponferrada (Lleó) i ha guanyat el premi de Secundària per un relat que té un títol preocupant, Ayúdame, en què la mar es queixa dels seus ‘mals’. El relat comença així: “Me siento raro. Me encuentro mal. No podría decir exactamente qué me pasa… es un conjunto de síntomas, unos aparecieron y se quedaron, otros vienen y van…, empezó tiempo atrás…, no recuerdo la última vez que estuve realmente bien... pero estoy seguro de que voy a peor... y temo por mi vida…”. María Sokolenko fa l’ESO a l’IES Olorda de Sant Feliu de Llobregat (Barcelona) i ha guanyat el premi de Secundària de dibuix amb una composició feta amb aquarel·les que ha titulat ‘Descubriendo el océano’ en què aquesta adolescent ha dibuixat “un avió sota el mar” que en realitat representa un ‘glider’ o robot submarí del SOCIB per desenvolupar diverses campanyes. Amb relació al balanç de la jornada oceanogràfica, Pablo la qualificà com “una experiència fantàstica” i en destacà el catamarà oceanogràfic: “M’ha impressionat moltíssim”. En el mateix sentit, Maria ressaltà el fet excepcional “d’haver pogut conèixer les feines que es fan en un vaixell científic, que no és una cosa que habitualment estigui al nostre abast. Hem après a fer servir una roseta i hem conegut les aplicacions dels experiments. Segur que en el futur em dedicaré a la biologia, que és el que més m’agrada”, assegurà la jove estudiant.

Motivar els joves i acostar la ciència a la societat

No tots el premiats de La mar de ciència han estat joves estudiants. El jurat també ha decidit atorgar al professor Andrés González una menció especial per haver fomentat la participació de 37 estudiants del col·legi El Prado (Madrid) en el concurs, tots ells entre tercer i sisè de Primària. “Es una sensació un poc agredolça perquè hauria preferit que fossin els meus alumnes els premiats i no jo”, explicà. Aquest professor considerà que “sempre s’ha de motivar els joves, i la ciència és ideal per fer-ho”. Per part seva, Rosa Rodríguez, de la Unitat de Cultura Científica i d’Innovació del CSIC a Balears, destacà que les institucions i centres que promouen el certamen “impulsen la recerca i el desenvolupament de les ciències marines i l’oceanografia amb un clar compromís: acostar la ciència a la societat. Per si tot això fos poc -recordà-, aquesta iniciativa ofereix als joves l’oportunitat de convertir-se en oceanògrafs per un dia”. Més informació a www.lamardeciencia.es.

stats