Publicitat
Publicitat

CONSUM

Una guia contra els abusos de les elèctriques

Consum ja ha registrat enguany 96 reclamacions contra aquestes companyies

En els cinc primers mesos de l’any la Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut ha registrat 96 reclamacions contra companyies de subministrament elèctric o de gas i la Unitat d’Informació i Tràmit de la Direcció General d’Energia ha gestionat 411 sol·licituds d’informació, de les quals al voltant del 5% han acabat amb reclamacions a les companyies.

Una part d’aquestes reclamacions fa referència a pràctiques comercials agressives i, per això, Consum, en col·laboració amb l’Associació d’Empresaris d’Instal·lacions Elèctriques i de Telecomunicacions (Asinem), ha editat una guia de consells i advertiments per als usuaris, en què també s’explica com s’ha de reclamar. “Amb iniciatives com aquestes volem posar de manifest la situació de desemparament en què a vegades es troben alguns consumidors a l’hora de contractar productes i serveis”, va explicar Francesc Dalmau, director general de Consum, ahir durant la presentació. “És molt important tenir tota la informació quan prenem una decisió, no sentir-nos pressionants, comparar, contrastar i davant qualsevol dubte dirigir-nos a les administracions”, hi va afegir Joan Groizard, director general d’Energia i Canvi Climàtic.

El representant de l’associació de consumidors i usuaris La Defensa, Bernat Ferrer, destacà que la majoria de pràctiques agressives de les companyies van dirigides als col·lectius més vulnerables, que són persones grans o en situació d’exclusió social. “La factura no és clara, hi ha un excés d’informació que embulla el consumidor”. Així mateix, Jaume Fornés, president d’Asinem, ressaltà la importància d’assessorar-se a través d’instal·ladors o electricistes de confiança o d’empreses instal·ladores certificades.

Principals recomanacions

La guia de la Direcció General de Consum recomana a les persones usuàries que no es precipitin ni se sentin pressionades a donar una resposta si reben una telefonada o una visita inesperada amb una millora en les condicions del contracte. En aquests casos s’aconsella demanar una còpia per escrit i no facilitar al venedor les dades bancàries ni factures anteriors si no se n’està realment segur. Finalment, es recomana comparar preus i serveis, consultar-ho amb gent de confiança i, en cas de dubte, acudir a les administracions o associacions de consumidors.