Balears 17/09/2014

Les proves de diagnòstic del TIL no van avaluar les matèries no lingüístiques en anglès

L'informe de la Coordinadora de Professorat Preocupat presentat avui a Eivissa qüestiona el mètode fet servir pel Govern

Mercè Pinya
2 min

PalmaLes proves de diagnòstic de primer, tercer i cinquè de Primària, que la Conselleria d'Educació va presentar la setmana passada per defensar que demostren que el primer any d'aplicació del TIL ha millorat les competències lingüístiques d'aquests alumnes, van estar dissenyades amb "manca de rigor". Així es desprèn de l'informe que ha presentat avui capvespre a Eivissa la Coordinadora de Professorat preocupat i l'Assemblea de Docents de l'illa.

L'estudi analitza el format, la metodologia i els resultats de les proves que es feren el novembre i el maig del curs passat a alumnes de 50 centres educatius públics, concertats i privats.

Els autors sostenen que l'Institut d'Avaluació de la Qualitat del Sistema Educatiu, sota les ordres del secretari autonòmic Guillem Estarellas, "està al servei d'interessos polítics". Per això, denuncien que un seguit d'incongruències que, consideren que demostren que les proves estaven dissenyades per demostrar una conclusió predeterminada.

Així, apunten el fet que la prova del TIL, al contrari de les proves IAQSE que es fan cada any, no va ser de tipus censal (aplicada a tot l'alumnat), sinó mostral (només sobre part de l'alumnat). No només això, sinó que asseguren que l'exclusió de tots els alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE), es va fer de manera interessada ja que "incloure'ls hauria fet baixar els percentatges de millora competencial lingüística que ara presenta la conselleria amb total seguretat". De fet, apunten que a les proves IAQSE anuals, són els centres els qui decideixen quins alumnes NESE s'exclouen i quins no; en aquest cas, en canvi, fou Educació qui els exclogué.

Igualment, l'informe posa damunt la taula que les proves no avaluaren les assignatures que s'havien d'impartir en anglès en compliment del TIL. Així, centrant-se exclusivament en les competències en comunicació lingüística apunten que la Conselleria evità així avaluar uns continguts que "segur s'han assolit de manera deficient". "Si volen avaluar la competència lingüística durant l'aplicació del TIL, per què no avaluen també les matèries no lingüístiques impartides en una llengua estrangera?", es demanen.

Pel que fa als nivells analitzats, la Coordinadora de Professorat Preocupat assenyala que s'exclogueren els alumnes de primer d'ESO de les proves perquè "possiblement, és en aquest nivell on un projecte imposat sense cap programació pot haver causat la major rebaixa de continguts" i "el major perjudici a la qualitat educativa".

A més, de l'opacitat, - "per què no publiquen les proves?", es demanen -, apunten també al cost "excessiu" de les proves: més de 24.000 euros i 1.000 hores de docents "en fer unes proves perquè sortís que el TIL és un èxit".

stats