MEDI AMBIENT
Balears 19/08/2017

Els creuers, un problema de salut

Les emissions contaminants d’aquestes embarcacions augmenten el risc de patir malalties

Anna Vidal
3 min
MASSIFICACIÓ 
 La concentració de creuers genera alts nivells de contaminació atmosfèrica. Així mateix, les partícules ultrafines contaminants que emeten s’acumulen als teixits de l’organisme i s’incrementa el risc de patir infart de miocardi, demència, càncer o diabetis.

PalmaCoincidint amb l’arribada, ahir, de 13.000 creueristes al port de Palma, els grups ecologistes Amics de la Terra i el GOB, juntament amb NABU, l’organització mediambiental més important d’Alemanya, varen aprofitar per denunciar en un acte davant el parc de la Mar la contaminació dels creuers i les conseqüències negatives que té per a la salut.

“Superam amb escreix els límits de contaminació saludables i creim que és bàsic que la ciutadania estigui informada de les conseqüències i greuges del turisme de creuers, no només en termes de residus, recursos i massificació turística, sinó que hi ha un fet més, que no és visible, però és preocupant per nosaltres, perquè realment afecta la nostra salut de manera directa”, va denunciar Mercè Moreta, membre del GOB.

“Un creuer contamina l’equivalent a un milió de cotxes i a Palma ara mateix n’hi ha quatre. Amb aquest vent, la contaminació entra a la ciutat. Això és molt dolent per a la salut, ja que el fum i el sofre que alliberen poden provocar problemes de salut tan greus com el càncer”, va advertir Daniel Rieger, membre de NABU. De fet, segons dades de la Unió Europea facilitades per NABU, cada any moren a Europa 50.000 persones com a conseqüència de les emissions dels vaixells.

“Contaminen tant perquè fan servir petroli de molt mala qualitat”, va asseverar Rieger. “L’empren perquè és el més econòmic del mercat, però el preu que en paga la societat és molt alt”, hi va afegir Axel Friedrich, exresponsable de l’Agència del Medi Ambient d’Alemanya i expert en contaminació de NABU.

Mesures

L’organització NABU està especialitzada en el control de la contaminació atmosfèrica de les grans embarcacions. Organitzacions com Amics de la Terra i el GOB hi col·laboren en la campanya que estan realitzant per tota la Mediterrània per denunciar la “mort silenciosa” que provoquen les emissions dels vaixells. “Tenen molt de potencial per fer mesures i ens ha servit molt la seva ajuda tècnica per denunciar la contaminació dels creuers”, va destacar Mariano Reaño, president d’Amics de la Terra.

Membres de NABU varen mesurar ahir els nivells de contaminació atmosfèrica del port de Palma. A les cinc de la matinada, abans que arribassin els creuers, hi havia 1.500 partícules a l’aire; just després, 70.000. “Per cada 1.000 partícules de més, les probabilitats de tenir un infart creixen un 7%”, va assenyalar Axel Friedrich, expert en contaminació de NABU. “Aquestes mesures ens deixen a tots molt preocupats, perquè sense creuers ja superam el límit, que són 1.000 partícules”, va lamentar Moreta.

El sistema que fan servir permet comptar partícules a partir de 20 nanòmetres. “Estam parlant de partícules ultrafines, que són les més perilloses perquè no són interceptades pels nostres sistemes de filtre natural, s’acumulen als pulmons, entren al corrent sanguini i afavoreixen l’infart de miocardi”, va assenyalar Friedrich. També s’ha relacionat, expliquen, amb la demència, el pàrkinson, la diabetis de tipus 2 i el risc d’avortament.

Un problema comú

La contaminació dels creuers és un problema comú a tota la Mediterrània, segons han pogut constatar els membres de NABU, que al llarg de la seva campanya ja han passat per ciutats com Roma, Venència i Barcelona. “Els mateixos vaixells aturen en totes aquestes ciutats”, va apuntar Rieger. Un altre denominador comú, expliquen, és que totes tenen muntanyes que retenen l’aire contaminat.

Hi ha tecnologia per reduir la contaminació però el problema, diuen, és que la majoria dels creuers no la utilitzen. “No respecten la gent local, van de ciutat en ciutat i no els interessa el que pugui passar”, va lamentar Rieger.

“Amb un filtre es podrien interceptar el 99% d’aquestes partícules, fins i tot les més petites. Aquesta tecnologia es fa servir en cotxes, camions i autobusos però, incomprensiblement, en els creuers, no”, va denunciar Friedrich, qui es demana per què els països de la Mediterrània no fan com els països nòrdics, on s’ha aconseguit reduir la contaminació atmosfèrica a la mar del Nord. “Som ciutandans de segona catergoria; a la mar del Nord i al Bàltic fan servir combustibles de més qualitat que no produeixen aquest nivell d’emissions”, hi va afegir Reaño.

“És una reclamació que va més enllà de l’ecologisme, ja que es tracta d’un problema de salut pública. Quan es parla de model de ciutat, també s’hauria de decidir si estam disposats a assumir un risc en termes de salut tan alt”, va sentenciar Moreta.

stats