TURISME
Balears 25/01/2017

Fer un creuer perjudica la salut

Les organitzacions Nature and Biodiversity Union (NABU) i Ecologistes en Acció denuncien la contaminació que respiren els passatgers dels vaixells i els habitants a zones pròximes als ports

M. Terrasa
2 min
Creuers atracats al port de Palma. / ENRIQUE CALVO

PalmaFer un creuer és perjudicial per a la salut. La raó és l'alta concentració de sofre en el combustible que fan servir els vaixells, que origina emissions contaminants que respiren els passatgers i els veïns de les zones més properes al port. O almanco això és el que denuncien organitzacions ambientalistes com l'alemanya Nature and Biodiversity Union (NABU) i Ecologistes en Acció.

NABU ha realitzat mesuraments en la coberta d'un creuer que mostren concentracions de partícules ultrafines (PM0,1) fins a 200 vegades superior que els nivells de fons natural.

Aquesta organització denuncia que els creuers "són naus que utilitzen un fueloil pesat cent vegades més tòxic que el dièsel que utilitzen automòbils i camions, ja que conté fins a 3.500 vegades més de contingut de sofre". Aquest combustible "està prohibit a terra, on és considerat un residu perillós que exigeix un tractament altament costós", afegeix.

Barcelona, juntament amb Venècia, Hamburg i Marsella, va ser una de les ciutats on es van realitzar mesuraments en les mateixes terminals de creuers que van mostrar nivells alarmants de partícules ultrafines, segons informen les organitzacions ambientalistes.

Encara que Mallorca no registra el mateix nombre d'escales de creuers que el port barceloní, Mariano Reaño, representant d'Ecologistes en Acció a les Balears, sosté que a Palma també es dona aquesta "concentració de sofre procedent del fuel de la pitjor qualitat".

"Els mateixos usuaris dels creuers s'ho haurien de pensar dues vegades i demanar a la companyia que utilitzi combustible de qualitat", comenta Reaño.

El portaveu del grup ecologista també denuncia que els creuers, a la seva escala al port de Palma, no es connecten a la xarxa elèctrica portuària. En comptes d'això, continuen contaminant amb la combustió de fuel, explica Reaño.

Ecologistes en Acció, NABU i altres organitzacions europees reclamen una regulació estricta i obligatòria que limiti els forts impactes socioambientals dels creuers. En el cas del Mediterrani, exigeixen que s'estableixi una àrea de control d'emissions de sofre que limiti l'entrada de vaixells altament contaminants com s'ha fet al nord d'Europa (mar Bàltic, mar del Nord i canal de la Manxa).

stats