Balears 14/09/2017

El trànsit augmenta un 42% a les Balears mentre decreix a la resta de l'Estat

El 55% dels desplaçaments diaris es fan en vehicle privat i només el 10%, en transport públic

Jaume Vinyas
2 min
Una retenció a la Via de Cintura

PalmaLa Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat ha presentat aquest dijous els resultats d'una macroenquesta sobre hàbits de mobilitat que certifica que el cotxe continua sent el mitjà de transport preferit per als desplaçaments dels ciutadans balears. Una de les dades que més crida l'atenció és que el trànsit s'ha incrementat un 42% a les Balears entre 2005 i 2015. En el mateix període de temps, la mitjana estatal s'ha reduït un 6%. L'estudi destaca que, en aquesta dècada, la població ha augmentat un 10% i el PIB, en canvi, un 20%.

Evolució del trànsit a Balears i a la Península entre 2005 i 2015.

Aquesta macroenquesta, en la qual han participat 4.200 residents i 1.100 turistes, serà el punt de partida del primer Pla director sectorial de mobilitat de les Illes Balears. El conseller, Marc Pons, ha destacat que el 55% dels 2,6 milions de desplaçaments diaris que fan els residents a l'Arxipèlag són en vehicle privat; el 33% es fan a peu; un 10%, en transport públic i, finalment, un 2%, en bicicleta. En aquest sentit, Pons ha admès que "no hi ha hagut gaire canvis" respecte de la darrera enquesta d'aquestes dimensions que es va fer, que data de l'any 2001.

Pel que fa als turistes, han manifestat que utilitzen un vehicle de lloguer en un 35% dels seus 1,3 milions de desplaçaments diaris. Això significa, segons l'estudi, que durant l'estiu el trànsit s'incrementa un 25% i que una mitjana de 75.000 cotxes de lloguer circulen cada dia durant la temporada alta.

Un dels principals objectius que es marca la Conselleria, per tant, serà la reducció del trànsit de vehicles privats. Així, per exemple, amb vista al 2025 es fixen el repte de reduir, fins al 34% (gairebé 20 punts), els desplaçaments dels residents en vehicle privat. A la vegada, preveuen que l'ús del transport públic passi del 10% al 15% i el de la bicicleta, del 2% al 9%.

L'estudi creu que això és possible millorant la competitivitat del transport públic i estendre els carrils bici. I és que el 63% dels desplaçaments en cotxe tenen origen i destinació al mateix municipi. En aquest sentit, es destaca que el 70% de la població balear es concentra en 12 municipis.

Una altra de les conclusions exposades és que, de mitjana, els desplaçaments en vehicle privat són un 30% més ràpids que els que es fan en transport públic, una dada, ha assegurat, que es tindrà molt en compte a l'hora de redactar el nou pla director sectorial.

Tot i l'increment del trànsit registrat en la darrera dècada, es constata un descens significatiu dels morts en accident. Malgrat que la mitjana és lleugerament més elevada que la mitjana estatal, el descens segueix la mateixa línia.

Evolució de les morts per accident de trànsit a Balears i a la resta de l'Estat.
stats