Publicitat
Publicitat

PRESSIÓ AL LITORAL

En cotxe fins a l’arena? Comença la regulació del caos a les platges

Campos, Muro, Manacor i Artà es plantegen la reordenació de l’accés de vehicles a la costa verge

El col·lapse a les carreteres de Mallorca durant la temporada alta es trasllada als aparcaments de les platges. L’estiu va començar amb la polèmica per la clausura del pàrquing de ses Covetes (Campos). En d’altres indrets, els ajuntaments comencen a prendre mesures per controlar el caos que provoquen els cotxes que es volen acostar tan a prop com puguin a l’aigua de la mar.

L’Ajuntament de Muro ha acordat per unanimitat de tots els partits regular l’estacionament a les Casetes dels Capellans perquè els forans només puguin estacionar el cotxe a l’arparcament habilitat des de fa alguns anys, on antigament hi havia el camp de futbol. Tant els propietaris de les Casetes com els murers disposaran d’una targeta Acire (de circulació restringida) que els permetrà aparcar el cotxe als camins de dins el nucli. Quan el pàrquing estigui ple, els qui no tenguin targeta hauran de sortir-ne. El Consistori preveu posar en marxa els sistema a final d’agost. En aquest cas, els banyistes tenen l’opció d’aparcar dins el nucli urbà de Can Picafort, que està molt a prop.

No passa el mateix a ses Covetes, que començà l’estiu sense pàrquing i previsiblement l’acabarà igual. Malgrat que s’havia especulat amb la possibilitat que els propietaris tornassin a obrir el solar per estacionar-hi sense fer pagar, aquesta no seria una opció legal i, segons el Consistori, ni s’ha plantejat. “Estam igual que estàvem”, indica el batle de Campos, Sebastià Sagreras. Pel fet de ser una zona Anei, un aparcament al nucli només seria possible si fos públic, segons un informe del Consell de Mallorca. Això seria, a més, una excepció, perquè l’Anei del Trenc té un Pla Especial que així ho preveu. Actualment, al nucli costaner hi poden aparcar els vehicles que caben al carrer i uns 400 cotxes en zona blava. Quan està ple, els veïns també han de menester una targeta per poder passar-hi.

L’Ajuntament d’Artà també preveu enfrontar-se a aquesta problemàtica properament. El batle, Tolo Gili, anuncià la intenció d’habilitar un pàrquing a Cala Torta en una parcel·la prèviament expropiada. Aquesta no seria la millor opció, segons el GOB. Actualment, els vehicles ja estacionen en un espai de domini públic, on caben poc més d’un centenar de vehicles. “S’hauria de regular aquest aparcament i protegir el sistema dunar”, indica Antoni Muñoz, portaveu del grup ecologista. “D’aquesta manera es faria una gestió integral de la zona”, afegeix. En aquest cas, les modificacions s’haurien de negociar amb la Demarcació de Costes.

A Cala Varques, en canvi, la solució adoptada és diferent. Els banyistes accedeixen a la platja per un camí on mai no hi ha hagut aparcament. L’Ajuntament ha decidit prohibir estacionar a la via, després d’anys de progressiva saturació.

Segons dades del Ministeri d’Interior, el 31 de desembre de l’any 2014 hi havia 916.602 vehicles matriculats a les Illes Balears, 652.287 dels quals eren turismes. No existeix cap registre que quantifiqui quants d’aquests són de lloguer. A més a més, s’ha de tenir en compte que les agències també n’utilitzen de matriculats en altres comunitats autònomes, segons indica Antoni Masferrer, president de la patronal d’empreses de lloguer de vehicles Baleval.

Els murers disposaran d’una targeta Acire per poder aparcar als Capellans. L’Ajuntament de Manacor prohibeix aparcar a la via que condueix cap a Cala Varques i que havia esdevingut un caos. Els banyistes que arriben a ses Covetes troben clausurat l’aparcament. Pressió humana a Cala Torta.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF