FITA A FITA
Balears 14/11/2014

La caseta d’en Gregori

ValldemossaLa marina de Son Olesa és un espai poc conegut i transitat pels senderistes. Sobre les vertiginoses terrasses que guaiten damunt la mar, hi trobam la caseta i les rotes d’en Gregori. Però qui era aquest home? En Gregori Juan era un valldemossí que a mitjan segle XVI feia de guaita per la costa i que el 1552 va lluitar contra el moros que desembarcaren a l’Hort de sa Cova.

Inici de la marxa

0 0’ Començam la marxa des de l’esplanada del mirador de Son Olesa i continuam pel vial de sortida de la urbanització en direcció nord-est. 05’ Aviat trobarem a l’esquerra una fita que ens indica l’inici del camí que ens ha de dur cap a la ‘marina’ de Son Olesa i, més en concret, a les rotes i a la caseta d’en Gregori. L’arrancada de l’itinerari està un poc bruta, però unes passes cap al nord-oest i tot d’una veim més fites que ens situen sobre la senda, un camí de ferradura que ja no ens deixarà fins a arribar a baix. L’estat de conservació del camí és molt irregular. La part alta, que discorre per dins el bosc, està bé. Però a mesura que anam baixant i sortint de l’alzinar, els esbaldrecs i la malesa s’han menjat bona part del camí.

25’ Atents a la bifurcació del camí. Quan ja som a baix, unes fites en direcció a ponent ens indiquen el tirany que no hem de prendre i que ens duria cap a la partió amb Son Ferrandell i el camí de l’Hort de sa Cova. Nosaltres hem de girar a la dreta (nord) i, entre arbres caiguts per tempestes passades, seguir així com puguem el camí que aviat s’obre cap a unes terrasses (antigues rotes) que guaiten damunt la mar. 30’ Allà hem de veure com treuen el nas entre les mates les runes de la caseta d’en Gregori, ben atalaiada per albirar l’arribada de naus pirates.

Cap a les penyes

Des de la caseta i les rotes d’en Gregori continuam caminant direcció est sense perdre altura (235/240 metres), paral·lels a les penyes que guaiten damunt la mar, en direcció est cap a unes balmes que veim al fons, a l’altre costat d’una barrancada. Estones guiats per la intuïció, estones seguint un tirany, nosaltres hem de seguir la marxa en el sentit indicat. 45’ A poc a poc el tirany anirà ascendint de manera suau cap a unes penyes que formen una mena de miranda just davant les balmes. Just un comellar rost, per dins el qual discorre un petit torrent que baixa de la nostra dreta, ens en separa.

Urbanització Son Olesa

Ara, el nostre itinerari pren dret per amunt. Un tirany més clar que el que hem seguit fins ara ens durà en un quartet d’hora des d’aquest mirador natural fins a una sitja, que trobarem a la nostra esquerra just a l’entrada del bosc. El caminet és rost i va per la dreta de la torrentera, amagada dins l’estret comellar. 1h Arribats a la sitja, hi trobarem una bifurcació. Nosaltres girarem a l’esquerra per seguir per un camí que passa a prop d’un forn de calç i que en un parell de minuts connecta amb el que puja de les Coves Negres. 1h 05’ Nosaltres continuam en sentit ascendent i en pocs minuts el mateix caminet ens deixarà sobre els vials de la urbanització de Son Olesa. El tercer a la dreta serà el que ens retorni al mirador des d’on hem iniciat la marxa. 1h 15’ és el temps total de marxa, sense comptar aturades.