Publicitat
Publicitat

TRANSPORT PÚBLIC

El bus Inca-Lluc tanca la porta amb una corda

El Govern obre un expedient sancionador a la companyia davant la manca de seguretat

“Viatge d’aventures gratis sense sortir de Mallorca. Inca-Lluc amb revolts perillosos i amb la porta -del bus- subjectada amb una simple cordeta. El xofer no pot cobrar perquè ha d’aguantar la porta perquè puguin entrar i sortir els usuaris”. No és una broma, sinó la sarcàstica veu d’alarma d’un client de la línia de transport regular de passatgers entre Palma i Lluc, amb aturada a Inca. Per no haver de donar més explicacions filma l’escena en vídeo (edició digital de l’ARA Balears).

De la capital del Raiguer al cor de la serra de Tramuntana, Patrimoni de la Humanitat, la visita a Lluc esdevé tota una odissea. La situació no és nova per als usuaris habituals i acostumats a viatjar “en uns busos que es desmunten” i sobre els quals dubten “que hagin passat la inspecció tècnica”. També hi ha queixes dels nombrosos retards amb què habitualment es cobreix l’itinerari entre Palma i la visitada vall de la Serra.

Efectivament el xofer s’hi veu amb dificultats, però actua amb normalitat tancant la porta amb una corda fermada a la separació del seu seient del primer de l’espai dels viatgers. Després arranca. En arribar el procés d’obrir la porta del vehicle de transport públic es fa a l’inrevés, desferma la corda, la porta s’obre, baixa i la manté oberta mentre davallen els clients, molts d’ells turistes, alguns astorats i d’altres somrients davant una escena tercermundista a un espai declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

Del perquè d’aquesta situació de perill permanent, la companyia que cobreix el servei, Autocares Alorda, no n’ha volgut donar cap explicació pública. “No ens interessa dir res”, respon l’interlocutor a la sol·licitud de l’ARA Balears d’obtenir informació de la gerència de l’empresa sobre la línia Inca-Lluc i en especial de les deficiències del servei que circulen a gran velocitat per les xarxes socials en les darreres hores.

Un usuari conta a aquest diari que els conductors es queixen i lamenten la situació precària de l’empresa, “amb impagaments a la plantilla i manca de recursos per mantenir la línia amb una certa seguretat” per als clients.

Situació “gravíssima”

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat anuncià aquest divendres l’obertura d’un expedient sancionador arran de les fotografies divulgades. La Direcció General de Transports qualificà la situació de “gravíssima” i assegurà haver comunicat a la concessionària, que té la línia subvencionada amb doblers públics, la “prohibició de circular amb autocars que no reuneixin les condicions de seguretat” exigibles per no posar en perill els usuaris.

Des de la Conselleria s’insistí que, si Autocares Alorda continua circulant amb les condicions actuals, “corre el risc de perdre la concessió del servei”.

La majoria d’usuaris de la línia Palma-Lluc, via Inca, són turistes que acudeixen al santuari equipats per poder practicar excursionisme a la Serra, ja que el gruix turístic que arriba a Lluc ho fa amb autocars de servei discrecional.

Així i tot, no deixa de perjudicar la imatge de l’illa i en especial de la serra de Tramuntana la manca d’un servei normalitzat en el qual prevalgui la seguretat per damunt de tot. “És un servei deplorable”, opinen molts usuaris.