Publicitat
Publicitat

MOBILITAT

Xoc de taxis i trenets a les zones turístiques

Molts visitants fan servir el segon mitjà com a transport regular

La imatge d'un trenet de colors ple de turistes en banyador que recorre els nuclis costaners de Mallorca i s'atura en parades vistoses que de vegades imiten estacions ferroviàries s'ha convertit en habitual durant els darrers anys. La implantació d'aquests trens turístics ha sorgit en molts casos de les demandes del sector hoteler, que ha reclamat als ajuntaments aquest servei com una millora de l'oferta turística municipal. De moment, hi són a Can Picafort, Cala d'Or, Manacor, Alcúdia i Cala Millor, i han topat amb l'oposició del sector del taxi, que els considera una competència deslleial.

Transport encobert

Tot i que alguns trens turístics ja fa un bon grapat d'anys que funcionen, moltes associacions de taxistes han perdut la paciència i han començat a denunciar aquest transport que circula per carrers i carreteres. Les protestes han començat a Alcúdia, on fins i tot han reclamat per escrit a l'Ajuntament que anul·li la concessió atorgada a l'empresa que explota el trenet, i amenacen d'escampar-se a la resta de municipis. Segons afirma el president de l'Associació de Taxistes de la Part Forana, José Alama, hauran de lluitar perquè aquests trenets "no acabin amb el sector del taxi".

Les empreses concessionàries d'aquests trens paguen una quota anual als ajuntaments que els contracten. Aquesta varia significativament segons el poble. Mentre que a Alcúdia són 8.200 euros l'any, a Can Picafort en són devers 5.000. A Manacor, la xifra és més sucosa i puja fins als 20.000 euros anuals durant 4 anys per cada ruta: la circular des de Portocristo fins a l'Estany d'en Mas i la de Cales de Mallorca, que -aquesta sí- té una aturada en un punt d'interès cultural com és el poblat talaiòtic de l'Hospitalet Vell.

"Entenem que els ajuntaments no vulguin renunciar als trens turístics, perquè suposen uns ingressos considerables", diu Antonia Cuevas, presidenta dels taxistes de Son Servera. Ara bé, el problema, segons denuncia, és que aquests trens funcionen com un "mitjà de transport encobert" que es basa a "dur els turistes de l'hotel a la platja i no a mostrar els atractius de les zones per on circulen".

Més control

A l'Ajuntament de Son Servera, on el trenet funciona amb concessió des de fa quatre anys, volen que "el tren tingui funció turística, amb un control perquè la gent baixi en el mateix lloc on ha pujat i no l'usi per anar d'un lloc a l'altre". Precisament, aquest control és el que reclamen els taxistes de Santanyí. "Necessitam que l'administració competent reguli i controli l'activitat del trenet, perquè els nostres ingressos han caigut a la meitat en pocs anys", assenyala Joan Miquel Cabrer, el president de l'Associació de Taxistes de Cala d'Or. "Nosaltres volem un tren que faci la funció del bus turístic de Palma, i no un que transporta turistes i genera problemes de trànsit perquè en quatre quilòmetres de recorregut té tretze parades", continua Cabrer.

El tren del nucli turístic santanyiner és un dels més veterans, ja que circula des de l'any 1989, amb dues línies en funcionament. Des de l'Ajuntament asseguren que tenen constància del problema existent amb els taxistes, però "intentam que tots puguem viure del turisme i ajudar el sector amb el que podem", explicà la regidora delegada de Cala d'Or, Bàrbara Xamena.

A Manacor, on també hi ha dues línies, l'Ajuntament diu que no té constància de cap conflicte. Els conductors de taxi, però, avisen que allà ja ha provocat accidents: "Una dona va caure fa dos mesos dins el riuet", diu Miquel Esteve, president d'una de les associacions de taxistes del municipi. A Can Picafort, el delegat del nucli turístic, Joan Monjo, afirma que el trenet dóna alegria a la zona i en defensa l'existència, que ja és de 25 anys.

Els trajectes amb trenet turístic costen entre 2,5 i 4,5 euros, una tarifa competitiva si el bitllet serveix per a tot el dia i no per a un sol trajecte. El problema, però, no és el preu, perquè un trajecte en taxi per a una família seria molt més barat. La imatge del tren, de colors i sense vidres, ven molt més que la del taxi blanc, i amb aquest fet és difícil competir.