L’EDITORIAL
Balears 09/10/2016

Violència entre iguals a les escoles: cap patiment sense resposta

2 min

Diu el ministre Fernández Díaz que el cas de la nina apallissada per dotze alumnes en un col·legi de Son Roca no és assetjament escolar ( bullying ) i que se n’ha de dir agressió. Importa com en diguem? Els matisos, els jocs de paraules, les catalogacions... en moltes ocasions juguen en contra de la víctima. També la tebior en les respostes, en les reaccions, una vegada que en un centre educatiu es detecta un episodi de violència i es tenen perfectament identificats la víctima i els agressors. Els matisos i la tebior impedeixen avançar, i de vegades són feridors. “També és un nin” és una frase habitual de docents i progenitors quan parlen d’un alumne maltractador. “N’hem d’estudiar el cas, anar a les causes, comprovar quines són les circumstàncies de qui agredeix” són alguns altres dels ‘mantres’ usats pels responsables dels centres. El problema és que mentre se n’estudien les causes, s’activen protocols, es fan entrevistes personals... uns menors rebenten la vida d’uns altres. Mentre s’intenten aplicar els mètodes de la pedagogia moderna, hi ha nins i nines que han de canviar de col·legi per por, que suspenen assignatures perquè no es poden concentrar, de vegades ni dormir.

La violència masclista és una de les xacres principals de la societat, però se la combat; cada vegada, afortunadament, amb menys matisos. Un maltractador ho és i ningú amb un cervell sa es demana en una primera fase quines són o han estat les seves ‘circumstàncies’. Això vindria en un segon estadi, quan ens situam en el camp de la reinserció. Però, primer de tot, se’l separa de la víctima i, depenent de la gravetat, se’l tanca. És clar que parlam de menors, que les mesures punitives han d’estar en consonància amb l’edat, però també és evident que parlam, en la immensa majoria de casos, de persones que distingeixen perfectament entre allò que està bé i allò que no ho està.

És necessari un canvi de cicle quan parlam de violència entre iguals a les escoles -teòric temple sagrat de la convivència-; escometre l’assetjament (que és una agressió en si mateixa) amb menys matisos i més decisió; evitar que guanyin sempre els dolents, com s’està intentant en l’àmbit de la violència masclista. Cap patiment sense resposta (contundent, tangible), en diguem bullying o com vulgui Fernández Díaz.

stats