Balears 13/09/2016

“Tracten els nostres fills com a números, sense tenir-ne en compte les necessitats”

Representants dels pares d’alumnes amb necessitats especials demanen més personal preparat a les aules d’Eivissa

Armando Tur
3 min
Un moment de la reunió entre les mares i la Delegada d'Educació

Eivissa“El meu fill abans comptava amb l’assistència d’un psicoterapeuta durant 16 hores setmanals, enguany ho han baixat a cinc”. És la preocupació de Mayte Portillo, mare d’un nin amb necessitats especials i alumne del CEIP Can Misses. Avui, Mayte, juntament amb dos mares més, s’ha reunit amb la delegada insular de la Conselleria d’Educació, Margalida Ferrer, per tal de demanar explicacions per aquesta retallada. “El meu fill ja pateix ansietat, perquè sap que no tindrà el suport del què gaudia fins ara”, assegura la mare.

Juntament amb ella, assent Maria Cintia Piqué. El seu fill, de només sis anys, pateix un trastorn del desenvolupament del llenguatge. “El meu fill no necessita que ningú sigui amb ell constantment, però sí que necessita qualcú que vetli per ell”, explica la mare, qui diu que el seu menut, per la seva afecció, té dificultats a l'hora de relacionar-se amb la resta de la gent i que “tenir algú de confiança, a qui sap que pot recórrer en qualsevol moment, és vital”. Diu, emocionada, que continuarà aquesta lluita perquè el seu fill pugui ser “un bon company i un bon alumne”, que és, al cap i a la fi, “allò que totes les mares desitgen”.

A l’altra banda de la taula, la delegada insular d’Educació, Margalida Ferrer, veia les coses ben diferents. Segons Ferrer, amb “el mateix nombre d’alumnes NESE que l’any passat”, i arribant fins als 18, hi ha una plaça i mitja de psicoterapeuta creada i coberta més del que, objectivament, estableixen les ràtios. En total, segons dades d’Educació, hi ha al CEIP Can Misses 3 psicoterapeutes (PT), una auxiliar de logopèdia i tres auxiliars tècnics d’educació (ATE). Un cos fix que es completa amb un grup de 2 PT i una orientadora itinerant, que hi acudiran un parell de dies cada setmana.

Segons la delegada, el motiu pel qual s’ha rebaixat l’ajuda “puntualment” a aquests infants és la informació inserida al programa GESTIB, que extrau una puntuació que determina el grau de dependència del nin. “És la manera de valorar objectivament les necessitats de cada alumne”, diu Ferrer, qui “recomana” a les mares “revisar les dades que s’han inclòs a la base de dades per tal d’esclarir les necessitats reals dels seus fills”.

Les mares diuen, però, que el problema és que el sistema que empra la Conselleria “veu els nins com si fossin números i no com a persones”, ja que, segons diuen, basen totes les seves decisions en “ràtios” i no en les necessitats individualitzades que cada alumne pot tenir. “Ara han entrat dos nins amb graus de dependència molt importants a Infantil”, expliquen les mares, que diuen que, per fer el repartiment, la Conselleria només compta que han entrat dos al·lots i no les hores d’atenció que necessitarà cadascun d’ells.

El PP demana la dimissió de Ferrer

La Comissió d’Educació del PP d’Eivissa ha demanat avui la dimissió de la delegada Ferrer “per mentir els pares i mares d’alumnes, i per no impedir les retallades de PT i ATE fetes per Francina Armengol”. En una roda de premsa, el portaveu de la comissió, i també senador, Santiago Marí, ha explicat que la delegada justifica la manca de professionals “pels impediments de la llei Montoro”, malgrat que, segons els populars, aquest curs comença amb cinc persones menys en l’àrea d’atenció a alumnes amb necessitats especials que el darrer any de legislatura de Bauzá. Es pregunten, irònicament, si aquests cinc professionals “també els ha retallat Montoro”.

stats