09/04/2016

Slow Sea, innovació nàutica sostenible a l’abast dels navegants

5 min

A JAVIER GARCÍA se li acumulen les idees i els projectes, tots relacionats amb un concepte de nàutica bastant diferent del que sovint estam acostumats i fruit d’una filosofia de vida personal que intenta posar en pràctica i que pretén, per damunt de tot, compaginar la innovació, el respecte al medi ambient i la democratització de la navegació per tal de fer-la més assequible per al conjunt de la població. García és el creador i màxim responsable de Slow Sea, un projecte amb què espera fer realitat, si tot va bé, la primera drassana eco-friendly de Balears i de tot el món. Serà una drassana especialitzada a construir embarcacions cent per cent ecològiques, amb zero emissions contaminants i que serveixi de transició cap a un futur d’embarcacions totalment elèctriques, imitant la tendència mundial dels vehicles d’automoció.

AMB SEU FÍSICA a la incubadora del Parc Bit, el projecte Slow Sea va néixer fa més de dos anys com un intent de traslladar el concepte slow food al mar i tornar als orígens de la navegació tradicional a vela i la divulgació dels valors vinculats a l’ecologia i la protecció dels oceans. La idea inicial va anar evolucionant, segons explica Javier García, com a conseqüència de la seva preocupació creixent pel consum excessiu d’hidrocarburs de les embarcacions i la contaminació provocada per vaixells convencionals, vessaments, etc., factors que finalment han desembocat en la planificació d’un seguit d’iniciatives per a les quals García ara mateix està cercant viabilitat. A més del propòsit de les drassanes ecològiques, Slow Sea té altres plans igualment ambiciosos, com reconvertir petits vaixells de pesca costanera i dotar-los de motors elèctrics, a més de dissenyar diversos prototips d’embarcacions, a vela o pneumàtica, fets a partir de productes reciclats, ecològics i sense produir contaminació.

JAVIER GARCÍA DONARÀ a conèixer algunes d’aquestes iniciatives a una sessió de network que es farà el proper dia 29 dins del marc del XXXIII Saló Nàutic de Palma. De fet, ja ho va fer en el IV Congrés Nàutic de Barcelona els dies 18 i 19 de març, on Slow Sea es va presentar en societat com una start-up mallorquina especialitzada en una filosofia de nàutica join the slow, que defensa l’ecoeficiència, el medi ambient i la sostenibilitat, aconseguint la complicitat del Clúster de Nàutica de Barcelona i de diverses empreses del sector que es van mostrar molt interessades en el seu prototip d’embarcació de pneumàtica semirígida compacta, una Eco compact boat de tres o quatre places, desmuntable, lleugera, autoinflable i transportable fins i tot “en bicicleta o en patinet”, segons explica el responsable de Slow Sea.

AQUESTA EMBARCACIÓ TINDRÀ una estructura interna amb quatre mòduls, fets amb teixits de neoprè i PVC reciclats d’embarcacions en desús, a més d’un altre tipus de material reciclat que actualment s’està provant. Tota l’embarcació es podrà inflar i desinflar amb l’ajuda d’una aplicació per a dispositius mòbils des de la qual, a més, es controlaran diferents paràmetres de navegació com la posició, la velocitat, el consum, etc. Quan estigui desplegada, l’embarcació tindrà unes dimensions de 2,5 metres d’eslora, 1 m de mànega i 70 cm d’alt. Un cop plegada, l’embarcació farà 1x60x70 i “la podrem guardar tranquil·lament a casa nostra, sense necessitat de remolc per transportar-la ni una rampa per posar-la dins la mar”, apunta Javier García. “Volem democratitzar la nàutica -insisteix- i propiciar que qualsevol persona s’acosti al mar i es posi a navegar fàcilment”.

L’ ECO COMPACT BOAT no necessitarà cap tipus de títol nàutic per funcionar i tindrà un preu d’uns 2.600 euros per unitat, sense comptar el motor -que serà totalment elèctric- i que pot encarir-la uns 1.500 euros més. Javier García especifica que actualment el projecte es troba en fase de disseny, tot i que una empresa ubicada a Eivissa ja s’ha mostrat interessada en la seva comercialització. El primer prototip d’aquesta pneumàtica compacta de filosofia slow i ecològica podria estar llest aquest proper estiu. “A partir d’aquest moment probablement posarem en marxa una campanya de publicitat i de micromecenatge perquè el projecte el vegi molta gent -informa el seu creador- cosa que ens podria conduir a començar a rebre comandes per part dels nostres potencials clients”, entre els quals Javier García enumera les cadenes hoteleres, els brokers nàutics, drassanes, posseïdors de iots, usuaris que adquireixin una segona pneumàtica i, en general, usuaris conscienciats amb la navegació ecològica.

SLOW SEA TREBALLA amb un altre prototip d’embarcació a vela de quasi 20 metres d’eslora. L’ Eco sailine 65 Ultra light displacement cruiser serà un veler d’altes prestacions i disseny futurista, minimalista i que, alhora, oferirà un gran confort. Tindrà una capacitat per a dotze persones i les farà 19,81x3,70x1,80, amb un pal de 19 metres d’alçada i un pes total de 15.000 kg. Disposarà de propulsió solar, eòlica i hidroelèctrica, amb un motor elèctric de 45 kw i una velocitat mitjana de 10 nusos, amb una autonomia de 400 milles gràcies a les seves bateries. “És un projecte molt innovador que compagina el progrés científic i ecològic amb la navegació”, explica amb satisfacció García.

FINALMENT, SLOW SEA té un altre pla molt ambiciós que pretén dur a t erme la transformació dels petits vaixells de pesca costanera -d’entre 8 i 12 metres d’eslora- per dotar-los d’un motor totalment elèctric. Segons un estudi de viabilitat en poder de la start-up mallorquina, aquest tipus d’embarcacions dedicades a la pesca tradicional podrien assumir la transformació en un període de set anys, mentre que al vuitè any augmentarien el 70% dels seus ingressos gràcies al que s’estalviarien amb el consum de gasoil i altres despeses. El cost de la transformació ecològica, per a cada embarcació, seria de 60.000 euros en set anys. La flota espanyola de pesca costanera genera anualment 560.147.261 Kg de CO2, segons els informes de Slow Sea. “Gairebé tots els vaixells pesquers porten un petit tendal per protegir-se del sol. Aquest tendal es podria transformar en tres o quatre plaques solars, segons la mida de cada embarcació, que en tot cas bastarien per navegar a 3 nusos de velocitat i fer funcionar el motor i altres aparells. Tota l’energia que quedàs acumulada a les bateries seria suficient per navegar, anar fins al lloc de feina de cada vaixell i tornar a port; fins i tot podrien arribar a assolir prou autonomia per sortir un altre dia”, explica Javier García, que afegeix que justament aquesta setmana han aconseguit que un jove pescador de Mallorca, dedicat a la pesca amb xarxa de tresmall, se sumàs al projecte i els deixàs el seu vaixell per posar en marxa una prova pilot.

A MÉS DEL CLÚSTER de Nàutica de Barcelona, el projecte global Slow Sea ha rebut altres suports d’empreses i professionals que s’hi han implicat directament o indirectament, com ara Xavi Prats, d’Innovanàutics -una empresa catalana que col·labora en el disseny hidrodinàmic del casc i en la tasca de dimensionar els motors elèctrics i l’ús d’energies renovables-; Judith Albors, del Centre d’Estudis del Mar i la Diputació de Barcelona; Adrià Prada, professor de la Universitat Politècnica de Catalunya, consultor i constructor; Toni Font, biòleg i activista mediambiental de Greenpeace & WWF; l’Associació Nacional d’Empreses Nàutiques i la Federació Espanyola de Ports Esportius.

stats