SETMANA NEGRA NOVA TRAGÈDIA AÈRIA
Balears 25/07/2014

S’estavella un avió al desert de Mali pilotat per dos mallorquins

Agustín Comerón i Isabel Gost volaven de Burkina Faso a Algèria amb 110 passatgers i quatre tripulants més

M.rodríguez/c.riera/ara Balears
3 min

Barcelona / París / PalmaSetmana tràgica per a l’aviació civil. En tan sols set dies, han coincidit tres grans accidents aeris: a l’est d’Ucraïna, a Taiwan i ahir, enmig del desert de Mali. A falta que es trobin les restes d’aquest darrer avió, en el qual viatjaven 116 persones, el balanç de 356 morts marcarà aquest juliol com un dels més negres per als vols comercials. Ahir, un aparell pilotat per dos mallorquins, Agustín Comerón i Isabel Gost, va desaparèixer dels radars quan només feia 50 minuts que havia sortit de l’aeroport internacional d’Ouagadougou (Burkina Faso).

Eren la 1.30 de la matinada de dijous. L’avió, propietat de la companyia Swiftair, amb seu a Madrid, operava un vol per a la companyia Air Algérie. El comandant, Agustín Comerón, amb residència a sa Cabaneta, i la primera oficial, Isabel Gost, de sa Pobla, havien posat destinació a la capital algeriana, però mai van arribar-hi i, després d’hores d’incertesa, es va certificar que l’aparell s’havia estavellat. A bord hi anaven 110 passatgers, 51 de nacionalitat francesa, 24 de Burkina i la resta de 13 països més. Els sis membres de la tripulació, els dos pilots mallorquins i quatre assistents de cabina, tenen passaport espanyol.

Restes localitzades

A darrera hora d’ahir el president burkinès, Boubacar Keita, va confirmar que les restes de l’aparell s’havien localitzat en una àrea de difícil accés entre Agelhoc i Kidal, al nord de Mali. Els residents en aquesta desèrtica zona van explicar a l’agència Reuters que havien sentit explosions i que de seguida van informar-ne les forces de seguretat.

L’avió sobrevolava aquesta àrea quan el pilot va demanar a la torre de control un canvi de rumb al·legant “mala visibilitat” i “risc de col·lisió amb un altre avió”, va indicar en un comunicat l’aerolínia algeriana. En aquell moment, a la zona hi havia “fortes tempestes amb ràfegues de vent potents i una activitat elèctrica important”, segons la cadena Chaîne Météo, que aixecaven grans quantitats d’arena que comprometien la seguretat. Però des de la cabina no va sortir cap missatge d’auxili o perill real.

L’ombra de la tragèdia de l’MH17 de la Malaysia Airlines va planar, tenint en compte que la zona on va caure l’avió és un cau d’insurgents i escenaris de combats entre milicians gihadistes i les tropes franceses. Però tant des de França com des de Burkina Faso es van afanyar per negar la hipòtesi d’un atac terrorista i, fins i tot, la de problemes tècnics de l’avió.

Cerca immediata

De fet, l’aparell, un MD83 matriculat l’agost del 1996 i amb capacitat per a 165 persones, havia passat sense problemes un examen de seguretat a Marsella dimarts, un dia abans de l’incident, segons l’agència oficial de seguretat aèria francesa. El director general de l’autoritat aèria francesa, Patrick Gandil, va assegurar que Swiftair era fiable i que “Espanya garantia la supervisió de les seves companyies”.

França es va mobilitzar tot just es va donar l’alarma de la desaparició de l’aparell i es va confirmar que el gruix de passatgers eren ciutadans seus. El govern va convocar un gabinet de crisi i en acabar una reunió d’urgència el president, François Hollande, va assegurar que mobilitzarà “tots els mitjans” civils i militars per trobar l’aparell i que s’hi dedicarà “el temps que faci falta”.

Una mostra de la tenacitat francesa a trobar l’aparell i resoldre les causes de la caiguda és que Hollande va susprendre un viatge previst a les colònies d’ultramar. L’exèrcit gal va mobilitzat gran part dels aparells i personal militar que té desplegats als països africans. L’operació de cerca l’encapçalen dos avions amb base a N’Djamena, la capital del Txad, que ja van fer ahir els primers vols sobre el terreny. Formen part de l’operació Serval, la missió internacional liderada per França, que des del gener de l’any passat intenta frenar l’avançament de les tropes islamistes radicals relacionades amb Al Qaida i que controlen el nord de Mali. França hi ha destacat uns 1.600 soldats.

Des de l’aeroport burkinià d’on es va enlairar l’avió es va avançar que serà molt difícil que els equips de rescat i mèdics puguin accedir al lloc de la tragèdia. En un comunicat va apuntar també que, a causa de la presència de milicians gihadistes, primer caldria garantir la seguretat a l’àrea i alhora impedir-hi l’accés a tot personal no autoritzat.

Sense esperar ni trobar les restes de l’aparell i davant tots els interrogants, les fiscalies de Marsella -ciutat de destinació d’uns quants passatgers- i de París van obrir una investigació per un suposat delicte “d’homicidi involuntari”. La justícia francesa és competent en aquesa matèria perquè entre els afectats hi ha ciutadans seus. A més a més, es van establir oficines per tal d’atendre psicològicament les famílies dels afectats.

stats