VINYÒVOL
Balears 06/08/2016

‘Riojitis Balearicus’

Com en tota zona vitícola, podem trobar vins d’una qualitat excel·lent i també molts d’altres d’una certa mediocritat, però la veritat és que la DOC la Rioja regna a Espanya

Andreu Majoral
4 min
‘Riojitis Balearicus’ Vi recomanat Remírez de Ganuza Blanco 2014 (DOCa La Rioja)

EnòlegÉs impossible trobar algú que no hagi tastat un vi de la Rioja. Tots els restaurants tenen un bon grapat de vins de la denominació d’origen esmentada a la carta, tant si és un bar modest o cafeteria que fa un menú senzill com un famós restaurant amb estrelles i sols. A tots els prestatges dels vins d’una petita botiga gurmet o d’un gran hipermercat tenen una bona secció i selecció de vins de la zona, i fins i tot els podem trobar en llocs tan sorprenents com benzineres, forns i botigues de souvenirs.

La gent de la Denominació d’Origen Controlada (DOC) la Rioja va fer, i encara fa, una gran feina per elaborar vins de bona qualitat, sobretot amb personalitat pròpia i diferenciada, però la clau de l’èxit radica en una gran inversió en feines de promoció i comunicació. La denominació d’origen té una agència de comunicació i de relacions públiques en diferents indrets de l’Estat i a cada país estranger que es dedica a potenciar i a prestigiar la marca entre els prescriptors, líders d’opinió, importadors, distribuïdors i consumidors finals. L’any 2015 destinaren dos terços del seu pressupost a la promoció, uns 14,9 milions.

Com en tota zona vitícola, podem trobar vins d’una qualitat excel·lent i també molts d’altres d’una certa mediocritat, però la veritat és que la DOC la Rioja regna a Espanya. És la gran marca de vins espanyols, amb un èxit indiscutible i, sobretot, ha aconseguit que se n’identifiqui el nom amb grans vins, una gastronomia excel·lent i amb el plaer de viure. Han fidelitzat milions de persones que cauen retudes davant qualsevol botella que dugui el seu segell, amb delit, amb gran devoció. Cap altre vi no li pot fer ombra, basta pronunciar la paraula clau, ‘Rioja’, i ens apareixerà un líquid d’una qualitat extraordinària o, si més no, d’una relació qualitat-preu insuperable. Aquest tipus de consumidors -i n’hi ha molts- són els protagonistes d’una paraula usada de manera despectiva pels vinaters d’altres llocs: la riojitis. Enveja? Segurament en tenen, i en tenim, una mica. L’enveja i el desig d’èxits són un esport universal, però a les Illes també ho és infravalorar la feina del teu veí. Pels cellerers és trist veure que la gent de casa nostra té tendència a apreciar millor allò que ve de fora que els productes produïts aquí. Això no sol passar amb els consumidors alemanys, suïssos i del nord d’Europa; en definitiva, amb els estrangers que viuen a casa nostra. Segurament no estan contaminats pel tarannà illenc ni per la presumpció que els vins amb un segell determinat són millors que els d’un altre. Senzillament tasten, beuen i trien aquells que més els han agradat.

La riojitis existeix a les Illes Balears des de fa dècades; som una de les zones on n’hi ha més casos diagnosticats. L’escriptora Empar Moliner ho definia d’una manera més clara, directa i divertida en un article de ja fa uns anys al diari Ara : “... la malaltia de la riojitis, que té uns símptomes clars i letals: l’individu que la pateix pagaria el que fos per un vi de la Rioja (encara que sigui un Marqués del Cascajo), perquè veure una etiqueta de la Rioja li fa assolir l’èxtasi sexual. En canvi, veure una etiqueta del Penedès o del Montsant li fa exclamar la famosa frase: és molt car”.

Les dades són prou clares: fa uns deu anys es va fer un estudi exhaustiu del consum de vi a les Illes Balears -l’estudi Nielsen- i es va estimar que el 53,4% del vi de denominació d’origen consumit a les Balears provenia de la Rioja. La segona DO estava a una gran distància i es tractava de la DO Penedès, amb una quota de mercat del 17%. L’estimació feta per Nielsen quant a la quota de participació del total dels vins de l’Arxipèlag era d’un ridícul 7%, i quedava molt enfora del 20% de participació mínima que haurien d’obtenir els vins locals a les respectives àrees geogràfiques. Aquestes dades eren de fa uns 10 anys, però actualment la quota de mercat de la Rioja es més o menys la mateixa. Per sort, els vins de casa nostra han millorat, ja que es considera que tenen una quota de mercat del 17%.

Quan parl d’aquest tema, sempre solc acabar amb una pregunta senzilla: us podeu imaginar una festa, fira, acte cultural o institucional d’un poble o ciutat de la zona de la Rioja que tingui un vi de les Illes Balears? Definitivament, impossible, he tornat boiet. Però i si ho giram, us ho podeu imaginar?

Vi recomanat: Remírez de Ganuza Blanco 2014

DOC La Rioja

Els blancs de la Rioja solen ser els grans desconeguts de la zona, només es cultiven un 7% del total i solen emprar les varietats viura (nosaltres la coneixem com a macabeu ), malvasia i garnatxa blanca. El celler Remírez de Ganuza és un dels màxims exponents dels vins moderns de la Rioja i sempre em sorprèn amb vins molt afruitats, potents i de gran complexitat. Aquest esplèndid blanc ha fermentat i criat dins bótes de roure. Fruita madura, préssec, albercoc amb unes sensacions d’herbes aromàtiques difícils de precisar. Una fusta molt ben integrada tant en nas com en boca, golós, untuós, presència de làctics i amb bona persistència.

stats