Publicitat
Publicitat

REACCIÓ MITJANS INTERNACIONALS

"Un discurs inusualment directe", el ressò mundial de la compareixença de Rajoy pel cas Bárcenas

La majoria de mitjans europeus destaquen el discurs del president espanyol en la seva portada digital

BBC: "Ha estat un discurs inusualment directe". El corresponsal a Madrid de la cadena britànica destaca la compareixença del líder popular com un fet poc corrent tenint en compte les poques habilitats de Rajoy en públic. Afegeix, a més, que el president ha entrat amb un "posat combatiu" i que ha fet un "discurs sorprenentment directe". Tot i això, el periodista no creu que sigui suficient per convèncer l'opinió pública de la seva versió dels fets. 

'Le Monde': "Acusat de corrupció, Rajoy denuncia mentides i manipulacions". El diari francès comenta el discurs de Rajoy al Congrés per explicar el cas Bárcenas, en el que el president "podria estar directament implicat". Seguidament fa un repàs del cas, explicant qui és Bárcenas i què va revelar, i destaca que el president del PP està "al cor" dels finançaments il·legals. També comenta el cas Gürtel, "que enverina la dreta espanyola".

'Expresso': "Rajoy admet que es va equivocar en confiar en Bárcenas". El setmanari portuguès senyala que Rajoy ha comparegut al Congrés per acabar amb els danys a la imatge d'Espanya que alguns confien" i per "desmentir manipulacions i insinuacions malicioses". També destaca que el president espanyol "considera impossible convèncer amb les seves explicacions aquells que ja tenen una opinió prèvia i que, digui el que digui, continuaran exigint la seva dimissió".

'Público': "Rajoy reconeix que va rebre pagaments extres però garanteix que els havia declarat en els impostos". El diari portuguès se centre en la il·legalitat dels guanys obtinguts, pels quals Rajoy "haurà de respondre en una segona sessió al Congrés". El rotatiu comenta la Llei d'Incompatibilitat, que "prohibeix que els càrrecs públics puguin rebre cap altre salari". Alhora, senyala que després d'explicar el finançament il·legal, el president espanyol ha passat a "un atac als socialistes" i que Rajoy "sempre s'havia negat a explicar-se davant les demandes de l'oposició".

'Washington Post' (AP): "Sorprenent a tothom, el president espanyol confessa que es va equivocar en confiar amb el seu extresorer". A partir de la notícia de l'agència nord-americana, el Post comenta que "el president espanyol ha fet una inusual confessió en reconèixer que va ser un error confiar en el cap de les finances del partit, tot i que nega que el PP tingui fons sense declarar".

France 24: "Bárcenas, l'únic responsable?". La cadena francesa senyala que Rajoy ha comparegut davant del Congrés dels diputats per "donar les explicacions necessàries" sobre el cas Bárcenas. "Però no sembla que hagi convençut a tothom", comenta amb certa ironia. France 24 afegeix que ha sigut un "exercici difícil" pel president, qui "en plena crisi econòmica ha perdut credibilitat" pels escàndols de corrupció. Finalment, es pregunta si Bárcenas és l'únic responsable, i relaciona el cas amb els diversos implicats com la Maria Dolores de Cospedal o el Javier Arenas.

' Spiegel': El setmanari alemany no cobreix encara la compareixença de Rajoy però destaca un tema en la seva edició en anglès titulat "Crisi de fe: creixen els dubtes sobre les reformes a Espanya". L'edició digital fa un anàlisi complet sobre la situació a Espanya, en el que destaca que "les mesures no estan obtenint els seus fruits i augmenten les tensions socials", mentre que "creixen dubtes sobre les habilitats de Rajoy per gestionar la crisi". També comenta el cas Bárcenas, i el posa com una mostra de com les "elits polítiques i econòmiques han portat el país a la ruïna". El reportatge resumeix els problemes d'Espanya en tres: "la bombolla immobiliària, l'ajuda als bancs i el creixent deute sobirà".