Balears 25/07/2016

Radiografia del turisme a les Balears: els mateixos errors de cada any

La satisfacció del client es manté en un punt baix, segons el darrer estudi de la Fundació Gadeso

Jaume Vinyas
3 min
El model de sol i platja manté l'hegemonia indiscutible, un estiu més.

PalmaLa valoració que fan els turistes del producte que ofereixen les Balears no ha patit canvis significatius respecte de la temporada passada. Així ho reflecteix el darrer Baròmetre turístic que, com cada any, elabora la Fundació Gadeso. La mostra, confeccionada a partir de gairebé un miler d'entrevistes a les quatre illes, conclou que el grau de satisfacció dels clients del principal motor econòmic no passa de l'aprovat just, en el millor dels casos.

Els resultats de l'estudi, segons Gadeso, són preocupants, perquè "les valoracions dels nostres visitants estan estancades després de la tendència a la baixa, lenta però continuada, que sofreix la nostra principal activitat econòmica des de fa anys". En aquest sentit, l'illa que surt més malparada és Eivissa amb un 4,3 de valoració mitjana. La segueixen Mallorca (4,6); Menorca (5,3) i Formentera (5,4).

Índex de satisfacció a Mallorca.
Índex de satisfacció a Menorca, Eivissa i Formentera.

Mallorca: sense millores significatives

L'oferta especialitzada continua sent el taló d'Aquil·les de l'oferta turística a Mallorca. El sentir general dels enquestats és que l'oferta gastronòmica és repetitiva, obsoleta i té un preu excessiu. En aquest sentit, la relació qualitat-preu és puntuada amb un 2,8 de mitjana i obté una qualificació de molt deficient. Les queixes també posen el focus en el transport públic, l'escassa oferta cultural i l'accés a la informació. També s'aprecia com a "molt millorable" la percepció de la seguretat ciutadana, tot i que la puntuació mitjana (4,6) millora mig punt respecte del 2015. L'enquesta també reflecteix una insatisfacció respecte dels renous i la neteja a certes zones turístiques de l'illa.

Valoració detallada de l'oferta especialitzada a Mallorca.

Menorca: el difícil equilibri entre connectivitat i preservació del medi

Menorca presenta les millors qualificacions de l'Arxipèlag. No obstant això, es detecta la mateixa sensació d'estancament pel que fa a la resolució de problemes o punts febles. La manca de connectivitat es presenta com el principal obstacle per fidelitzar el client. El transport i l'oferta lúdica són els factors que obtenen pitjor puntuació.

Valoració detallades de l'oferta turística a Menorca.

Eivissa: la dependència del turisme que vol "diversió"

La major de les Pitiüses és la que obté una pitjor puntuació. Són diversos els elements en els quals obté una valoració mitjana deficient: la relació qualitat-preu (que cau mig punt respecte de l'any anterior), el transport, els equipaments culturals, l'entorn urbà i paisatgístic, la neteja dels carrers i la contaminació acústica són els aspectes que provoquen més insatisfacció entre els clients del turisme de l'illa.

Valoració detallada de l'oferta turística a Eivissa.

Formentera: percepció de saturació

La menor de les Pitiüses obté una millor puntuació mitjana, si bé suspèn, també, en el transport i la relació qualitat-preu. També es destaca negativament l'oferta comercial de l'illa. En canvi, la qualitat de les aigües i de l'entorn natural en general obtenen qualificacions de notable.

Valoració detallada de l'oferta turística de Formentera
stats