ACTIVITAT PORTUÀRIA
Balears 22/07/2017

El Port d’Alcúdia continua a la deriva amb un nou projecte de ciment

Les intervencions comercials en llista d’espera encaminen la zona cap al suïcidi urbanístic

Miquel Barceló
3 min
Turisme, carbó, ferralla, gas, nàutica... i ara ciment. Tot es vol encabir a un port amb rumb directe cap a la saturació.

AlcúdiaPer si la llista d’actuacions urbanístiques lligades a les activitats comercials i turístiques de la zona no fos prou llarga, un nou projecte acaba d’arribar al Port d’Alcúdia. Es tracta del pla d’instal·lació d’un magatzem de ciment amb diverses sitges des de les quals es pretén canalitzar la distribució de material a la zona nord-est de Mallorca. Una altra vegada, a l’anunci s’ha respost amb una protesta per part d’un grup de veïns alarmat per la pluja d’intervencions sobre la zona de concessió que gestiona Autoritat Portuària de Balears (APB). El darrer projecte és promogut per Transpulve 2009 SL, que ha presentat els plànols per actuar sobre 2.154 m2 de la zona concessional d’APB.

La plataforma ciutadana Salvem el Moll, amb el suport del GOB, ha alertat que “el projecte deixa oberta la porta que les operacions previstes es realitzin amb vaixells i camions no hermètics”, amb la consegüent preocupació de tenir a la zona una nova amenaça per al medi marí de la badia.

Dimecres passat, el consell d’administració d’APB deixà en suspens l’aprovació del projecte i l’adjudicació directa de la concessió demanada -que es pot practicar perquè no supera els 2.500 m2 d’ocupació-. Es va ajornar, després que ho demanàs el batle d’Alcúdia, Antoni Mir, com a vocal del consell d’administració en representació del Consell de Mallorca, en espera que es presenti un estudi mediambiental que avaluï l’impacte a una zona marina on ja no hi ha la posidònia necessària per mantenir-se l’equilibri, segons els pescadors.

Què està passant al Port d’Alcúdia per a tanta demanda de projectes? L’Ajuntament té clar que no permetrà res que vulneri el pla especial que ordena les activitats a la zona portuària, però tampoc s’oposa als projectes que el compleixen.

Pla especial del 2004

El pla especial data del 2004, recorda el batle, i mentre no es modifiqui s’hauran de torejar projectes com el del centre d’emmagatzemament i distribució de ciment i Marina d’Aucanada (12 milions d’euros), amb una intervenció de gran impacte sobre la primera línia i afectació directa sobre el moll de pescadors, també sobre uns terrenys municipals, per la qual cosa l’Ajuntament va al·legar contra el projecte, i també haurà de fer front a l’ampliació del Club Nàutic (21 milions d’euros), amb una drassana de 12.000 m2 guanyats al mar.

Els projectes comercials i nàutics prevists s’hauran de barrejar amb els ja existents de transport de mercaderies, com la plataforma de ferralla que mou 35.000 tones a l’any generant residus oliosos amb perill d’incendi com l’ocorregut el març de 2010. També la descàrrega de gas (40.000 tones a l’any) o el desembarcament d’un milió de tones anuals de carbó per a la central elèctrica. Tot sense oblidar la frenètica activitat nàutica.

Una suma d’impactes

Des del punt de vista mediambiental preocupa, especialment als ecologistes i també a molts veïns l’impacte que pot arribar a tenir la suma de les activitats actuals més les previstes amb els projectes de Marina d’Aucanada, ampliació del Club Nàutic, i el transvasament de ciment. “Individualment i conjuntament, representen una agressió força impactant sobre la població i l’entorn del Port d’Alcúdia”, segons un dels pronunciaments de Salvem el Moll. I és que preocupa la incidència que pot tenir “i que ja té”, segons els ecologistes, sobre la platja d’Alcúdia en concret i els mals col·laterals a l’entorn dels 14 km de la badia, inclosa a la Xarxa Natura 2000 com a Lloc d’Interès Comunitari (LIC).

Hi ha molts hàbitats sobre els quals pot repercutir el suïcidi urbanístic del Port d’Alcúdia a mitjà i a llarg termini, com el Parc Natural de l’Albufera o la Reserva Natural de l’Alfubereta, i també sobre la costa dels municipis veïns, com Muro, Santa Margalida i Artà, també amb espais preservats a primera línia. Quan es resolguin les al·legacions i s’analitzin els estudis mediambientals, potser serà llavors quan les aigües del Port d’Alcúdia es mouran amb més bravura.

stats