Balears 31/08/2014

Periodisme digital, el món en un clic

Els experts opinen que encara queden anys de convivència de les edicions digitals i les de paper

Jaume Perelló
2 min

PalmaNi Vinton Cerf, Doctor Honoris Causa de la UIB i un dels pares d’internet, podia imaginar que aquells protocols de transmissió d’informació en línia arribarien a situar tot el món en un sol clic. Les tecnologies de la informació han canviat la nostra manera de comprar, de viatjar, d’estudiar i, com no, d’informar-nos. Els mitjans digitals han crescut de manera exponencial i han creat un nou periodisme, o mil. Perquè els canvis són tan ràpids que el que avui és vàlid potser demà no ho és.

L’ARA Balears ha decidit fer una passa endavant i sumar-se a una tendència que marquen els lectors i subscriptors, que reclamen més continguts web, més immediatesa, i una edició acurada de paper el cap de setmana en què l’anàlisi i la reflexió prenguin la paraula.

Acabarà el digital per suplir el paper? Andrew Rashbass, conseller delegat de The Economist, diu que “d’una manera o altra passarà”, però potser és una pregunta insignificant, perquè la convivència està garantida per molts anys. Ara bé, tots els analistes coincideixen que internet no ha deixat ningú indiferent ni a la mateixa posició. Wolfgang Blau, director de Zeit Online, creu que “no hi ha una sola indústria que no s’estigui veient forçada a reorganitzar-se, a replantejar-se el que fa”.

Jean-François Fogel i Bruno Patino ho vaticinaren ja el 2007 en el seu llibre Una premsa sense Gutenberg, en què introduïen les xarxes socials com un element clau en la comunicació, i la presència de continguts a internet com una veritable revolució.

La supremacia absoluta del diari de paper evoluciona, canvia i s’especialitza. Perquè la immediatesa que ja aportava la ràdio, ara és també patrimoni dels digitals.

És això sinònim d’improvisació i mala qualitat? Roger Chartier, de l’Escola d’Estudis Socials Superiors de París, ho té clar. Els mitjans que, com l’ARA Balears, volen apostar per la xarxa, estan obligats a “una major exigència en la comprovació de dades, en l’escriptura o en les cites, per exemple, perquè el lector fiscalitzarà tot el que digui, i si s’equivoca... La gent té la possibilitat de participar en tres aspectes: investigació, escriptura i publicació en format digital”.

I és precisament la participació del lector una de les claus en aquesta nova era. “Som una comunitat de lectors, ens intercanviam informacions, històries, i els lectors les milloren. S’ha acabat el temps en què el periodista dictava a la gent el que havia de llegir. Ara contribuïm a recollir testimonis, vides, les compartim, i junts escrivim quelcom molt més ric i precís”, considera Carles Capdevila, director de l’ARA.

El futur ja és aquí. L’essència del periodisme, explicar el que passa, no canvia. Els experts coincideixen que internet ha provocat una erupció d’informació, i que són els mitjans els cridats a prescriure-la, ordenar-la i interpretar-la.

stats