Publicitat
Publicitat

TRIBUNALS

Pascual i Aguiar, a una passa del processament per ‘Peatge’

L’exconseller de Carreteres i 12 acusats més sentiran avui els càrrecs en contra

Antoni Pascual, el darrer dels pesos pesants de l’equip de Maria Antònia Munar que va dirigir el Consell de Mallorca i la desapareguda Unió Mallorquina i que encara no havia estat processat pels nombrosos casos de corrupció que sacsejaren les institucions de la mà d’aquesta formació, sentirà avui en persona les greus acusacions que pesen contra ell i la resta d’acusats, fins a 13, del cas Peatge.

La Fiscalia Anticorrupció formalitzarà avui al matí al Jutjat d’Instrucció número 5 de Palma els delictes dels quals acusa els implicats en el presumpte desviament de fins a 41 milions d’euros en la construcció de la carretera Palma-Manacor i les penes de presó que sol·licita. Els tretze acusats pel cas Peatge són considerats responsables dels delictes de malbaratament de cabals públics, suborn, falsificació documental i frau a l’administració.

Inici, el 2009

La investigació del cas començà el 2009 i conclogué fa unes setmanes amb una interlocutòria de la magistrada Ana San José, qui traslladà a les parts un escrit en què considera suficients els indicis delictius i, per tant, demana a les parts que en la petita vista que tindrà lloc avui dematí exposin els seus arguments acusatoris o de defensa, com a darrera passa prèvia a l’inici de la vista oral del cas, que es farà mitjançant el procediment del jurat popular.

Entre els acusats es troben, a més de l’exconseller insular d’Obres Públiques i Carreteres Antoni Pascual, l’exdirector d’aquest ram Gonzalo Aguiar, que va ser l’únic alt càrrec d’UM que va sortir emmanillat del seu propi despatx, l’exdirector d’obra per part del Consell Francisco Orejudo i diversos dels responsables i integrants de la UTE encarregada del projecte, considerada la infraestructura estrella del mandat d’Unió Mallorquina (UM). Durant les inauguracions dels trams, fins a tres i amb un cost proper als 900.000 euros, els dirigents d’UM destacaren una vegada i una altra que s’havia aconseguit fer una “carretera a la mallorquina”, referint-se a una manera pròpia de fer les coses, i amb l’ànim de diferenciar-se de les impactants i costoses autovies impulsades per Jaume Matas i Mabel Cabrer.

Sobrecost de 40 milions d’euros

Al final, però, la Ma-15 va tenir un sobrecost, segons la Fiscalia Anticorrupció, de més de 40 milions d’euros, que encara paguen tots els ciutadans mallorquins. Tal com recalca la jutgessa en la seva interlocutòria, els exalts càrrecs es varen aprofitar de la seva posició en l’administració per dur a terme les suposades irregularitats, que bàsicament varen consistir en el desviament de fons i de material, per tal de dur a terme obres a les seves propietats.

Així , segons la resolució judicial, es varen apoderar dels fons del Consell per dur a terme reformes en cases de la seva propietat utilitzant de manera sistemàtica empreses de la UTE que facturaven a aquesta els treballs particulars. A més, segons la jutgessa, s’exigiren comissions a compte de les despeses de part de les obres i tot plegat va possibilitar que no es complís el que figurava en els plecs del concurs fins a provocar, presumptament, un perjudici de 41,9 milions d’euros.

Entre les despeses carregades al Consell i considerades poc creïbles i fins i tot “surrealistes” per part dels investigadors, hi ha els 699.087 euros que varen costar les obres d’una edificació aixecada al municipi de Búger que, segons la Fiscalia Anticorrupció, és un xalet aixecat amb fons públics, encara que diversos imputats, amb Francisco Orejudo al capdavant, defensen que es tracta d’un temple oriental construït amb donacions privades.

Cal dir que en el sumari figuren importants aportacions de testimonis, fins i tot personal que feia viatges de materials i d’obres, que admeten haver-lo traslladat a les diferents finques i propietats d’Aguiar o del mateix Orejudo.

Els treballs d’aquesta obra pública varen ser a càrrec de la UTE Desdoblament C - 715, integrada per les empreses Melchor Mascaró, Electro Hidràulica, Obres i Paviments MAN, Aglomsa, Itinere Infraestructures, MAB i Sacyr.