ECONOMIA
Balears 25/05/2016

Norwegian estudia unir Palma i Nova York en vol directe

L'empresa que obre base a Palma la propera setmana podria oferir aquesta ruta d'aquí a un any i mig, mentre que posarà 600.000 places a Madrid, Barcelona, Londres i països escandinaus aquest estiu

J. Perelló
3 min
Thomas Ramdahl, director comercial de Norwegian

PalmaEncara que és el projecte més llunyà de totes les realitats que programa la companyia per a Balears, el fet és que Norwegian estudia fermament la possibilitat d'oferir un vol directe setmanal entre Palma i Nova Iork d'aquí a un any i mig. Així ho ha comunicat el seu director comercial, Thomas Ramdahl, a les autoritats amb les quals s'ha reunit aquest dimecres –el president del Consell de Mallorca, Miquel Ensenyat, i el batle de Palma, José Hila–, que per descomptat s'han mostrat especialment interessats en la possibilitat que Mallorca disposàs en el futur d'un enllaç de llarga distància.

“De moment ho estam considerant, no és una decisió ferma ni prop fer-hi, però pensam que tenim la capacitat operativa, l'experiència, i que hi ha un mercat potencial de visitants nord-americans, ja que un producte com Mallorca és molt atractiu; i a la vegada obrim una finestra als residents més els que puguin enllaçar amb altres vols de la nostra companyia de volar a Nova York”, ha explicat a l'ARA Balears el director comercial de la companyia, Thomas Ramdahl.

Ramdahl ha visitat aquest dimecres Mallorca per promocionar la posada en funcionament de la seva nova base a Palma, la setena de l'estat espanyol, des de la qual preparen un important augment de l'activitat i des de la qual oferiran 600.000 places a Madrid, Barcelona, Oslo, Bergen i Stavanger, a Noruega; Estocolm i Gotemburg, a Suècia; Copenhaguen i Aalborg, a Dinamarca; Hèlsinki, a Finlàndia, i Londres Gatwick, al Regne Unit, durant aquest estiu. Norwegian oferirà 26 vols Palma-Barcelona i 36 en la ruta Palma-Madrid.

Però el més important, tenint en compte la realitat insular, no és el seu creixement a l'estiu, que gairebé duplica les xifres del 2015, sinó que l'empresa es vol comprometre amb l'hivern. “Mantindrem els vols de Madrid i Barcelona, a més d'Oslo, Estocolm, Copenhaguen i Londres, perquè per això posam en marxa una base: per fidelitzar els clients, per oferir un producte tot l'any i perquè pensam que Mallorca té un enorme potencial els mesos de temporada baixa i tots hi hem de contribuir”, ha afirmat el directiu de la companyia.

Norwegian cobrirà parcialment el buit deixat per Air Berlin sobretot en els vols a Madrid, dels quals Mallorca n'estava més aviat mancada, però de moment no pensa seguir una estratègia similar a la companyia alemanya, que va haver de retirar el seu 'hub' per la competència de Ryanair. “No ens agrada parlar dels altres, crec que cada companyia té la seva estratègia. Nosaltres venim a Palma per quedar-hi, som una companyia en plena expansió i no podíem deixar passar l'oportunitat d'estar en un lloc com Mallorca. Tenim clar que en un futur molt proper podríem ampliar alguna ciutat a la Península i d'altres països europeus”, ha dit Ramdahl.

Norwegian s'afegeix a la petició d'altres companyies d'abaixar les taxes aeroportuàries a l'hivern. “Si tots hi posam de part nostra, podem millorar l'ocupació i l'activitat a l'hivern. A nosaltres ens pertoca posar els vols, però és cert que si s'abaixen una mica les taxes, podem oferir preus més atractius, i hem de tenir en compte que el client respon molt bé a les ofertes. Així, si podem programar vols a una mateixa ciutat tot l'any, hi sortim guanyant tots els actors. Ens interessa l'estabilitat, no obrir i tancar rutes estacionalment”, ha sentenciat Thomas Ramdahl.

Per Ramdahl, “Mallorca va ser concebuda turísticament com una destinació xàrter, però avui les coses han canviat molt, hi ha un turisme que cerca ciutat, esport, qualitat, activitats culturals, i tot això ho tenen l'illa i la seva capital a l'hivern. I com més es faci en aquest sentit, millor anirà la temporada baixa. És hora que se superi el concepte de destinació xàrter, si no, sempre es viurà una estacionalitat massa acusada i negativa en tots els aspectes”, opina.

Norwegian no és aliena al boom que viu Mallorca entre els escandinaus, especialment els suecs, que fa dos anys que compren i lloguen pisos i apartaments. “És un factor important que també ens ajuda a sostenir l'operativa de l'hivern i que surt dels paràmetres convencionals de sol i platja”, diu Ramdhal.

5,25 milions dels gairebé 26 que té la companyia Norwegian són en el mercat espanyol, i amb aquesta nova aposta l'empresa espera incrementar considerablement aquests registres. De fet, Norwegian es troba en una fase expansiva que resulta impensable en altres sectors. Opera 8.787 Dreamliners, un avió de darrera generació, i espera tenir-ne 42 en servei el 2020.

El mateix passa amb el Boeing 737 MAX8, del qual té una opció de compra sobre 100 aeronaus, de les prop de 200 sobre les quals pot exercir la compra els propers anys. “Tot el que puguem posar al mercat en aquests moments és poc”, ha dit Ramdhal.

El 2015 la companyia va reportar un benefici abans d'impostos de 7,8 milions d'euros, amb un increment del 15% de facturació. El nivell d'ocupació es va mantenir alt, en un 86%. Norwegian és la segona aerolínia a Escandinàvia i la tercera aerolínia de baix cost a Europa.

stats