Balears 28/03/2015

Mirador del cingle d’en Visc

La ruta.

DeiàEl mirador del cingle d’en Visc es troba ubicat dins la possessió de Sa Pedrissa, adquirida per l’arxiduc Lluís Salvador el 1898. Aquesta miranda esplendorosa la trobam sobre els penya-segats que hi ha entre Son Marroig i la punta de Deià, a la frontera nord del Territori Arxiduc. Molt a prop, hi trobam també la torre de la Pedrissa, construïda a començament del segle XVII per a la defensa d’aquest poble dels atacs dels pirates sarraïns.

Ruta

Situarem el punt de partida al refugi de Can Boi, a Deià. Situats a les portes d’aquest alberg de la Ruta de la Pedra en Sec (GR-221), 00’ començam a caminar de baixada en direcció a la mar pel camí dels Ribassos, dit així pels marges que pengen damunt del torrent Major en un dels trams més aeris del camí. 05’ Es tracta d’un camí còmode i ben condicionat que segueix paral·lel el curs del torrent que baixa de Deià fins a desembocar a la cala, on arribarem en poc menys de mitja hora.

25’ El camí dels Ribassos desemboca sobre la carretera de la cala, per on continuarem direcció a la mar. Travessarem el torrent Major i deixarem a la dreta el camí de la Vinyeta –per on pujarem de tornada– i, davant nostre, el camí de la Pesta –continuació del GR 221. Poc abans d’arribar a la cala 35’, voltarem cap a l’esquerra, seguint el camí asfaltat que aviat inicia una forta pujada de revolts estrets pel mig d’una petita zona urbanitzada. En un d’aquests revolts, trobarem una primera barrera que passarem per un costat.

Torre de la Pedrissa

Poc després, just quan s’acaba la pujada, l’asfalt desapareix i ens topam amb una segona barrera, 45’ a la dreta de la qual s’inicia un tiranyet que paral·lel a la tanca ens baixa uns metres fins a un botador que connecta amb el camí vell de la torre. Continuam direcció nord-oest, i en deu minuts haurem completat aquest primer tram de recorregut. Les vistes són esplèndides, a baix a la dreta, la cala de Deià i els Còdols Blancs; la visió s’engrandeix a mesura que ens acostam a la torre 55’, en un costat el cap Gros de Sóller i la silueta del Puig Major dominant el paisatge; a l’altre, la Foradada i Son Marroig.

Mirador del cingle d’en Visc.

Per continuar la ruta cap al mirador del cingle d’en Visc, tornarem enrere fins poc abans de recuperar el camí asfaltat; just després del botador i del caminet que vorera del tancat ens torna al camí principal. 1h05’ En aquest tram ens hi hem de fixar molt, perquè aviat veurem a la dreta una fita que ens indica el camí que hem de prendre. De tot d’una és un tirany rost i poc clar, direcció sud-oest, però ràpidament esdevé un camí de ferradura ben fitat. És el camí vell que unia la possessió de Sa Pedrissa amb la torre i la cala.

1h15’ Travessarem un portell petit que ens situarà sobre una petita replanada; hi trobarem a l’esquerra un forn de calç i una barraca, i a la dreta, un poc més enfora, una caseta ruïnosa, a l’inici del camí del Banc. Tirarem dret pel mig d’unes marjades ocupades per un gran oliverar. Hi trobarem fites i marques de pintura que ens duran pel camí original i que provenen de les cases de Sa Pedrissa, convertit en agroturisme. En fer-nos a prop de la carretera, girarem a la dreta per un camí clar que voreja unes caseres –a la dreta– i que perpendicular a la mar (nord-oest) ens durà en pocs minuts al mirador del cingle d’en Visc 1h30’.

Per tornar a Deià farem servir el mateix camí d’anada fins a la cruïlla dels camins de la Pesta, els Ribassos i la Vinyeta. Seguirem aquest últim que, després de travessar un parell de vegades la carretera, ens situarà 3h a l’entrada del poble venint de Sóller. Recordau, l’horari no inclou les aturades.