Publicitat
Publicitat

CARRETERES

L’impacte de l’autopista a Campos dispara les al·legacions

Entitats i oposició en presenten al projecte, que consideren desmesurat

El termini per presentar al·legacions al projecte que ha de dur l’autopista des de Llucmajor fins a Campos finalitza avui. Ahir, entitats i partits polítics registraren els respectius escrits al registre del Consell de Mallorca.

L’oposició radical al projecte per part del GOB, que en demana la retirada, s’ha traduït en 400 al·legacions recollides “en menys de 10 dies” a la seu de l’entitat. Els ecologistes consideren que “ni el projecte, ni la inversió, ni el consum exagerat de territori, ni l’impacte ambiental” estan justificats i que es presenta falsament com un desdoblament, tot i que es tracta d’una autopista.

El GOB demanà també una ampliació de termini per presentar al·legacions que, afirmen, des del Consell no se’ls ha contestat. Els ecologistes, que es consideren amb el suport d’una bona part de la societat civil, critiquen l’impacte que l’autopista tindria sobre elements etnològics i el paisatge rural de Campos. “Farem el que calgui per evitar aquest despropòsit”, afirmen.

Segons les dades proporcionades pel GOB, el projecte preveu arrasar més de 51 hectàrees i l’expropiació de 209 finques. A més, s’esbucaran més d’una quinzena d’edificacions, dues de les quals són el primer habitatge de dues famílies. La resta, segons el Consell, són construccions “menors” com porxos, casetes de material agrícola o magatzems.

L’amplada de la via és, també, un altre dels motius d’oposició del GOB, que adverteix que ocuparà 50 metres, sumats als enllaços prevists -un a l’altura de Son Sala i un altre a Son Gabriela-, que arribarà a entre 80 i 350 metres.

El PSIB vol una variant

Precisament, l’elevat impacte dels accessos elevats de Son Gabriela i Son Sala són dos dels emperons del Partit Socialista, que presentà ahir cinc al·legacions. Per evitar “el coll de botella a l’entrada de Campos”, els socialistes volem que se suprimeixin els enllaços de Son Gabriela i Son Sala” per destinar els doblers que s’estalviïn a la construcció de la nova ronda sud de Campos.

Els regidors socialistes de la comarca del Migjorn es mostraren preocupats pel fet que “el projecte preveu que el desdoblament acabi abans d’arribar a la zona urbana de Campos i creim que dificultarà molt l’accés a la platja del Trenc, a Santanyí o ses Salines”, explicà el portaveu santanyiner, Juli Fuster.

Quant a l’amplada de la mitjana, els socialistes són partidaris de reduir-la. En el projecte es preveu que sigui de 10 metres, però “per un desdoblament el Ministeri de Foment marca que ha de ser de 2 com a mínim”, va concloure Mercedes Garrido. “Estam d’acord que es faci el desdoblament, però no compartim el projecte que ha presentat el PP”, precisà ahir el portaveu socialista al Consell, Jaume Garau.

MÉS en demana la retirada

“Les nombroses víctimes d’accidents (...) fan necessària una reforma integral a la carretera Llucmajor-Campos”. Així comença l’escrit d’al·legacions registrat ahir per MÉS, que es mostra partidari de fer actuacions puntuals a la via, però en cap cas de l’actual projecte d’autopista. El portaveu al Consell, Joan Font, afirmà ahir que “és una obra totalment innecessària” que implica “gastar més de 37 milions” en una època de fortes restriccions.

Destrucció de patrimoni

L’associació ARCA també considera que “per la gran ocupació i destrucció de territori, no es pot parlar d’un simple desdoblament”. L’entitat alerta de la destrucció d’elements patrimonials que implicarà la nova infraestructura. Tot i que apunta que el Consell ha tingut en compte una sèrie d’elements culturals, d’altres han quedat exclosos de l’informe de Patrimoni.

Els sistemes hidràulics a Son Muletó (Llucmajor), una cova subterrània que podria haver-se fet servir com a refugi durant la Guerra Civil i la bassa de Son Sala (Campos) són alguns dels elements que ARCA demana salvar del ciment.

Etiquetes

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF