CAMÍ, CAMÍ

Vicenç Sastre / Martí Sastre
L’esvaït feu
 Dels carboners

BanyalbufarLa Mola de Planícia (941 m) protagonitza el paisatge del terme de Banyalbufar, on trobam una simbiosi perfecta de natura esplendorosa, aprofitament agrícola i espai urbà. Un cop més, els camins -fora barreres- són la nostra guia per descobrir i gaudir Planícia i els boscatges del vessant marítim de la gran muntanya.

Podem partir del km 90,2 de la carretera Ma-10, on localitzarem el portell i el camí d’accés a la finca pública de Planicía.

Camí de les Cases i aljub dels Cristians

Un pendent vial asfaltat de devers 3 km travessa l’olivar i els sementers i ens deixa davant les cases. Recorreguts uns 300 metres des de la carretera, ens creuam amb el caminet GR.221 que prové d’Estellencs; en direcció contrària -direcció nord-est-, cap a Banyalbufar, es troba tancat encara ara a causa d’un penós plet legal.

De pujada, a esquerra i dreta del vial trobam els itineraris senyalitzats de la font de l’Obi i de l’aljub dels Cristians. Aprofitam part d’aquest últim per vial entrar en contacte amb el bosc de la finca i prendrem la desviació de la dreta, a 35min. de la carratera. Afinarem l’aljub després d’una curta pujada i de deixar una desviació a l’esquerra. Un temps, una canaleta subministrava aigua a les cases, però ara és ben eixut.

Les Cases

Retornam al camí gran que durà a la carrera de Planícia, una balconada oberta als horitzons llunyans del puig de l’Esclop i del morro d’en Fabioler.

La possessió, antiga alqueria islàmica, passà en el s.XV dels Carreres als Johan i, en el segle XVII, als Sunyer i Pueyo. En el s.XVIII i ja entrat el s.XX, guanyà terres i valor en mans dels marquesos de Campofranco, fins que el 1938 l’adquirí la família Balle. Des de l’any 2009 és propietat de la Comunitat Autònoma i del Ministeri de Medi Ambient, i té unes 445 ha.

Les cases són configurades per diverses edificacions arrenglerades, formant una llarga façana; una clastreta dóna pas a cals amos i cal Senyor. Com a gran finca olivarera que fou, conserva una espaiosa tafona. Tot el gran buc resta a l’espera d’una imprescindible obra de restauració.

El camí del bosc

Baixam pel camí de les Cases i en el primer revolt el deixam i passam un portell, per tal de seguir el camí vell de Planicía a Banyalbufar, que en sortir de la finca s’esbranca cap al Rafal i per l’altre vent, cap a l’Arboçar i Son Sanutges. Tot d’una després del portell, passam davant la casa de les Collidores, on estava previst un refugi de la ruta de la Pedra en Sec. De seguida deixam el camí principal i, trencant a la dreta, ens internam al bosc. Pròxims al penyal de Vela (504m), passam una reixa desfeta i una paret, amb caminoi més indefinit. Després d’un collet, retrobam el camí de carro que segueix prop d’un mur, amb tendència descendent. Obviam dues desviacions de camins carboners i, després de passar un comellar amb dues barraques i dues sitges, i una desviació a l’esquerra, assolim una cruïlla de camins, en el següent comellar. Optam pel camí ascendent de mà dreta, que guanya un collet.

Després d’un tram planer, deixam dos esbrancaments a l’esquerra per fer una davallada. Observam, a mà dreta, el caminet que puja a la Mola, però seguim pel mateix traçat que, a poques passes, ofereix un trencall cap al camí de l’Arboçar.

Son Sanutges

Topam un forn de calç, arran del camí. Enfront, entremig la floresta, ullam els espectaculars penyals de la cara nord de la mola de Planícia. Cap a tramuntana, veim fragments de marina: les terres de l’Arboçar i Son Sanutges i el litoral valldemossí, més lluny.

Després d’un tram planer, confluïm a un entreforc de camins; la nostra ruta continua per la dreta, subaix d’unes grans rossegueres. Mantenim la mateixa orientació i anam baixant cap a un collet. Entram a una rota perduda i deixam dos trencalls per la dreta. En un tres i no res desembocarem en el camí del Correu, que seguirem cap a l’esquerra, per la font de la Vila, fins a Banyalbufar, per asfalt, dissortadament.