AEROPORTS AL LÍMIT
Balears 20/08/2016

L’estiu ofega el trànsit aeri: més d’un vol per minut

El sindicat de controladors afirma que la seguretat és òptima, però alguns professionals denuncien saturació

M. Gelabert / J. Vinyas
4 min
L’estiu ofega el trànsit aeri: més d’un vol per minut.

PalmaL’aeroport de Son Sant Joan s’enlaira cap al col·lapse. Almenys, així ho denuncien els controladors aeris. Les mesures de seguretat estipulen un límit de 66 operacions -arribades o sortides- en una hora: és a dir, més d’una per minut. Fonts de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA) recalquen que aquesta xifra mai no se supera “per la responsabilitat dels controladors” i que la seguretat mai no es compromet. Alguns controladors, però, contradiuen l’afirmació: “Sobrecàrrega de trànsit a l’aeroport de Palma”, afirmaven en una piulada a través de les xarxes socials en el compte @controladores. En concret, apunten que el 17 de juliol es va arribar a 75 operacions en una hora.

On és el límit del cel a Palma? La pregunta no té una resposta clara, però sí una variable contundent: aquest estiu, els aeroports de les Illes estan tocant sostre. Ho asseguren les dades d’AENA, que detallen que, per exemple, a Son Sant Joan s’ha passat de poc més de 613.000 passatgers el gener a gairebé 4 milions d’usuaris el juliol. I les dificultats en l’operativitat a l’aeroport també es fan notar. Segons les dades de Flightstats, que guardona els aeroports més puntuals, Palma i Eivissa se situen a la part més baixa dels rànquings. Aquest juliol, de 383 aeroports analitzats, el de Palma es va col·locar en el lloc 340 i el d’Eivissa, en el 346.

Les xifres, però, canvien molt en temporada baixa. En concret, en aquest mateix rànquing elaborat pel portal especialitzat -que no recull dades de l’aeroport de Menorca-, Palma queda en el lloc número 36 de la classificació i Eivissa escala fins al 18. De manera més concreta, aquest juliol passat fins a un 41,42% dels vols de Palma va sofrir endarreriments, mentre que a Eivissa en va patir un 43,83%. D’on prové el problema, però? Que les Balears han crescut com a destinació turística queda en evidència si es fa un cop d’ull a l’evolució dels passatgers. Només l’any 2011 -coincidint amb la Primavera Àrab-, a Mallorca el trànsit va créixer un 7,6% respecte del 2010 i a Eivissa, un 12%. El de Maó és l’aeroport que menys ha notat aquests canvis, perquè l’increment de passatgers va en la mateixa línia que els darrers anys a tots els aeroports illencs. Però el creixement es veu molt més clar si reculam fins a la dècada dels anys 80: va haver-hi 100 milions d’usuaris acumulats en 10 anys a Son Sant Joan. El 1992 es van superar els 12 milions de passatgers anuals. Aquests darrers anys, les xifres es dupliquen.

L’estiu ofega el trànsit aeri: més d’un vol per minut

El problema és Barcelona?

Des d’USCA asseguren que la principal problemàtica que genera tots els problemes és l’aeroport de Barcelona. “És el gran embut d’Europa”, assenyalen, i critiquen la manca de controladors que hi ha. “En deuen ser uns 350. A Barajas, amb un trànsit similar, n’hi ha 500”, apunta la portaveu, Marta Sanz. “Tot el trànsit aeri balear passa per Barcelona. Tots els seus retards ens afecten”, afegeix. Cal tenir en compte, diu, que els controladors no només es fan càrrec dels enlairaments i aterratges, sinó que vigilen que els avions circulin correctament per les ‘autopistes’ del cel. Així, tots els vols d’Eivissa són controlats des de Palma i això cal tenir-ho en compte, assenyala, a l’hora de valorar la càrrega de feina que acumulen. L’aeroport del Prat tampoc surt gaire ben parat en els rànquins de Flightstats. Aquest juliol de 2016 la seva posició en el rànquing de puntualitat va ser el lloc número 357.

Segons Eurocontrol, el darrer mes Son Sant Joan va ser el setè aeroport més congestionat. Disten molt, igualment, les xifres de vols amb retard respecte del 2015, tant a Palma -sobretot- com a Eivissa. A l’aeroport mallorquí el 2015 es va registrar un 27,25% de vols amb més de 15 minuts de demora. És a dir, un 14% menys que enguany. A l’eivissenc, la xifra se situava en un 32,86%. Enguany, la dada creix al voltant de l’11%. El nombre de passatgers, això no obstant, va ser similar en els tres aeroports de les Illes. Per tenir una comparativa més taxant, es pot comprovar que els aeroports més eficients ofereixen unes dades molt més distants dels de Balears. A Osaka, al Japó, l’aeroport registra només el 5,54% dels vols endarrerits aquest juliol.

La mida dels aeroports tampoc no és excusa. Flightstats elabora classificacions, també, dependents d’aquest factor. Ni Palma ni Eivissa en surten, els mesos d’estiu, gaire ben parats, ja que acaben a les coes dels rànquings. Aquest juliol Palma va quedar en el lloc 93 de 96 dels aeroports de grandària mitjana, mentre que en l’apartat d’aeroports autonòmics Eivissa se situa en el lloc 171 de 189.

.

Forts increments

L’estiu, per altre costat, es mostra com el principal obstacle dels aeroports balears. Son Sant Joan passa de 6.509 operacions el gener a 27.583. A Menorca, l’increment també és notable: de 1.120 operacions a 5.152 de principis d’any fins al juliol. A Eivissa, l’augment és més destacable: de 1.995 vols es passa a 12.730 entre aquests mateixos mesos. Respecte dels períodes de l’any passat, els aeroports balears han vist com les xifres de viatgers han arribat a créixer un 12%-15%.

12.000 passatgers per hora

L’aeroport de Son Sant Joan té una superfície de 6,3 km2. Consta de quatre mòduls: A, B, C i D. L’aeròdrom té capacitat per gestionar 12.000 passatgers per hora. En la dècada dels anys 80 en comença la gran expansió en nombre de viatgers. El 1958, l’aeroport va recollir 500.000 passatgers, un any abans que tot el trànsit comercial passàs de Son Bonet a Son Sant Joan. El 1962 es va superar per primer cop el milió de passatgers i el 1971 es van depassar els cinc milions. El 1991 se superen els 200 milions de viatgers acumulats.

stats