PRESENT I FUTUR DE LA MOBILITAT
Balears 23/09/2016

L’Ajuntament de Palma veu en la bici una aposta clau per a la sostenibilitat

Renovar la flota de l’EMT és un dels seus objectius

C. Buades
3 min
La intenció de l’Ajuntament és augmentar les estacions de Bicipalma als barris més poblats per tal d’anar incrementant el nombre d’usuaris que utilitzen el servei a la ciutat.

Palma“Fins ara, el cotxe havia estat l’únic usuari que ocupava la via pública, però s’ha de fer un canvi de criteri i començar a compartir-la”. Joan Ferrer, regidor de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma, considera que la ciutat sempre ha tingut “unes infraestructures pensades per a cotxes i no s’ha fet inversió per, per exemple, renovar-hi la flota d’autobusos i millorar el transport públic”.

Un gran nombre dels autobusos que formen part de la flota de l’EMT es va comprar ara fa més de quinze anys. L’antiguitat dels vehicles fa que requereixin més revisions, que s’avarïin amb més facilitat i que, en definitiva, donin més problemes, un fet que es tradueix en la necessitat d’invertir més doblers per tenir la flota sempre a punt.

Per això, Ferrer explica que actualment es treballa per renovar-los, fet que considera “una qüestió de fons” per donar millor servei a la ciutadania, i perquè es pugui treure a licitació en breu un concurs per començar a comprar vehicles.

A més, des de l’àrea de Mobilitat s’han contractat 51 persones per augmentar la plantilla de conductors d’autobús, ja que, segons el regidor, “feia anys que no es cobrien baixes ni jubilacions”. Amb aquests nous treballadors, “s’estan cobrint serveis (el recorregut sencer que fa una línia d’autobús) que fins ara no es cobrien”, explica Ferrer, una circumstància que endarreria la freqüència amb què arribaven els vehicles a les parades.

Unificació tarifària

L’Ajuntament està treballant amb el Govern per posar en marxa una unificació tarifària que permeti els viatgers utilitzar el metro, el tren i l’autobús amb el mateix bitllet. “És un element bàsic relacionat amb la manera que tenim d’entendre la mobilitat a Palma, a l’àrea metropolitana i a tota l’illa”, afirma Ferrer.

Amb el bitllet unificat, aquelles persones que utilitzassin un dels tres mitjans de transport podrien fer un transbord en qualsevol dels altres, sense haver de comprar un altre passatge. Segons el regidor, la implementació d’aquesta mesura suposarà un agument d’usuaris en el transport públic, ja que s’hi incorporaran persones que, per exemple, ara viatgen en vehicle privat per no haver de comprar dos bitllets.

Pel que fa a la mobilitat en bicicleta, el responsable d’aquesta àrea a Cort explica que durant aquesta legislatura s’han obert 10 nous quilòmetres de carril bici a Palma (això fa un total de 81), el darrer d’ells al barri de Son Gotleu, que el connecta amb altres zones, com el Rafal.

“Es tracta de barriades molt poblades on, en part per la situació socioeconòmica dels habitants, s’usa molt la bicicleta, però que fins ara quedaven en blanc al mapa de carrils per a ciclistes”, conta Ferrer. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), que es va aprovar el 2014, pretén l’ampliació de la xarxa per a bicicletes fins que es pugui “evitar que la gent tingui molt lluny de casa seva un carril bici”.

En qualsevol cas, el regidor recorda que “quan es fa una estructura ciclista s’ha de pensar en la persona que l’utilitzarà” (com ara estudiants, per anar al centre educatiu, i treballadors per anar a la feina). Per això, “s’han de cercar les vies més directes i pràctiques per desplaçar-se per la ciutat”, fet que podria suposar molèsties a d’altres usuaris a causa de, per exemple, la pèrdua de places d’aparcament que suposa un nou carril bici.

Bicipalma

Potenciar el servei de Bicipalma (en marxa des del 2013) també és una aposta per a l’Ajuntament. Aquesta setmana s’han inaugurat cinc noves estacions en cinc barris de la ciutat i la intenció de Cort és fer créixer la xarxa de punts d’ancoratge de manera radial, per fer-la arribar a barriades molt poblades i perquè pugui augmentar el nombre d’usuaris que fan servir les bicicletes.

Ara mateix funcionen a Palma 37 estacions, amb un total de 660 ancoratges. D’ençà que va començar l’any s’han adquirit 193 bicicletes noves i, en principi, s’ampliaran fins a arribar a introduir-ne 445 a la xarxa abans que s’acabi el 2016.

stats