Publicitat
Publicitat

Joan Alguersuari Bes: "Tenim els professionals, la tecnologia i les ganes; manca que ens coneguin"

El president de la Red Asistencial Juaneda es vol posar al capdavant de l'expansió del nou nínxol de mercat

Entrà com a metge de guàrdia a la Clínica Juaneda fa més de 40 anys. Avui és el president d'un grup sanitari amb més de 1.000 llits, que acaba d'incorporar la gestió de la Policlínica Miramar. Aquesta operació permetrà a Juaneda assumir nous reptes com el que suposa sortir a captar nous clients a l'estranger: el turisme sanitari.

Com es gesta l'operació per prendre el control de la Miramar?

Teníem manca de lloc i de vegades havíem d'enviar pacients a altres centres. A la Miramar tenien una situació que feia que la fusió fos bona per a ells i per a nosaltres. A banda, allà tenien cinc especialitats que nosaltres no teníem, algunes de molt tecnològiques com el servei de radioteràpia, que estava poc utilitzat.

Qui contacta amb Juaneda perquè s'encarregui de gestionar la Policlínica?

No és un contacte amb data d'inici. Els diversos inversors que han entrat a la policlínica (de capital austríac) són gent que coneix Mallorca. No estaven vinculats al món sanitari, però varen veure aquesta oportunitat i hi van apostar amb nosaltres. Una passa natural que havíem de fer.

Vosaltres ja sou a la direcció de Miramar des de l'abril. Què hi heu trobat?

La suma dels balanços de totes les clíniques privades de Mallorca és negatiu des de fa molts d'anys. Sobreviure en aquest camp és molt complicat. Jo no diria que hi hagués un fracàs dels anteriors gestors (Grupo Recoletas).

Però aquest no és el cas de Juaneda (amb una facturació el 2012 propera als 76 milions d'euros amb un increment del 8% sobre el 2011).

Parlo d'un escenari general; és tot el sector el que fracassa des de fa anys. I si a més parlem d'una situació en què determinats socis no es posaven d'acord sobre les solucions que calia aplicar, doncs la situació (a la Miramar) encara era més difícil.

A Miramar es parla d'impagaments a proveïdors i treballadors, i menys ingressos de les asseguradores. Com pensau revertir la situació?

No hi ha varetes màgiques. Hi havia una davallada de la facturació cada any i això repercutia en les possibilitats de l'empresa. Les asseguradores pagaven, però cada cop hi havia menys activitat. Algunes fins i tot van sortir de la Miramar. Ara s'estan pensant tornar, perquè saben que allà implantarem la nostra línia.

Caldrà fer retallades de personal?

Fins ara no n'hem fetes. Fa poc temps que hem arribat a la policlínica i ho estam analitzant. Garantir de manera absoluta tots els llocs de feina és molt arriscat, però sí que garantim estudiar cada activitat i cada sector. Tots els directius han quedat als seus llocs i a poc a poc anirem ordenant les persones i els llocs de feina.

Es comenta que heu estat molt hàbil en les negociacions per comprar les accions del Dr. Pau Ramis, històric copropietari de la Miramar...

Si amb l'entrada dels nous inversors som majoritaris, d'una manera o d'una altra, cal simplificar-ho tot. El passat no és nostre; el futur, sí. Mallorca i el món són complicats i no hem de malbaratar les forces en coses que no siguin creatives.

Hi ha pendent de dictar una sentència d'apel·lació en el Tribunal Suprem que podria variar la participació accionarial de l'anterior propietat de la Miramar. Afectaria això el tracte al qual heu arribat?

No ho condiciona en cap cas. Si l'operació acordió fos vàlida, la nova propietat tindria el 97% de les accions d'Ameba (la societat mare de la Policlínica); i si no fos vàlida, el grup sumaria el 86% de les accions més un crèdit que es pot capitalitzar. Cercam que després de la sentència ningú no hi tingui res a dir.

Juaneda no vol entrar en l'accionariat de la Miramar, per què?

Entràvem en una situació desconeguda que ens podria haver representat un perill. Ens feia il·lusió millorar Juaneda, però havíem de ser prudents. Els assessors em van orientar així, i als inversors els va semblar bé.

I amb vista al futur?

Tenim una gran oportunitat ara, amb uns inversors que no han posat diners per treure beneficis a curt termini. A més, farem cas dels experts de la Universitat de St. Gallen, que ens han dit que el mateix grup inversor que ha comprat la Miramar tingui participació dins de Juaneda, de manera que els nous inversors que puguin venir no pensin que els gestors agranam més cap a un costat que cap a un altre.

Parlau d'una ampliació de capital a la societat matriu de Juaneda?

Sí. Així podrem dur el timó per igual, fent que el capital se senti igualment representat aquí, a Muro, a Menorca, a Manacor i a la Miramar.

Esgotat el model de gestió de la sanitat privada per a residents a Balears, és el turisme sanitari el nou model de negoci que cal potenciar?

El creixement d'infraestructures sanitàries per a residents dins Mallorca no està esgotat. Si creixem i ens modernitzem podrem atendre millor els nostres pacients. Volem obrir nous establiments a poblacions on no hi som, i millorar els que ja tenim oberts. I això servirà de la mateixa manera locals i estrangers residents. I, a més, si ho tenim ben organitzat i amb la tecnologia que volem tenir, també podrem atendre el turista de salut. És qüestió d'explicar-nos, de saber dir allò que som, el que fem, de ser àgils, i de fer-ho a través d'internet. Volem atendre tota aquesta gent, de la Mediterrània, de l'Europa del nord o de Rússia, en el seu idioma. Que ens trobin quan cerquen solucions als seus problemes. Que els podem oferir una segona opinió ràpidament a través de telemedicina.

I com s'ho pot fer Balears per entrar dins del mapa del turisme sanitari al món?

La nostra ambició es basa en el coneixement de la gran capacitat dels nostres professionals. Jo fa 40 anys que atenc turistes, però fa molt pocs mesos que ens hem incorporat al turisme sanitari. Ja disposam de l'espai adient: la Policlínica Miramar; i ara ens hem d'especialitzar a saber-ho comunicar.

Temeu que dur turistes de fora a tractar-se aquí amb procediments cars, mentre continuen les retallades de la sanitat pública, pot perjudicar la vostra imatge com a empresa?

La nova normativa europea transfronterera afavoreix precisament les entitats que presten servei a altres països. Les grans possibilitats per al turisme sanitari es troben en aquells pacients que no disposen al seu país originari del nivell del nostre sistema de salut o que no poden accedir als procediments que els oferim aquí, com els tractaments de fertilitat. No hi veig cap confrontació possible.