Publicitat
Publicitat

Jaume Ribas, president de la Confederació d'Associacions de Pares i Mares

Ja fa més de dos anys que la comunitat educativa està protestant i denunciant les retallades i polítiques educatives del Govern Bauzá. Polítiques perjudicials per a l'educació dels nostres fills i filles. S'han fet diferents accions de protesta i informatives en les quals ha participat la majoria de la comunitat educativa fins a generar un moviment social que va culminar en la manifestació més multitudinària de la història de les Illes Balears. Però el Govern s'ha demostrat sord, insensible, autoritari i immobilista, i ha conduïn el nostre sistema educatiu a una situació insostenible.
Fa uns dies es va fer pública la proposta d'aprovat general d'una part dels docents. Aquesta proposta, que encara està en fase de debat dins l'Assemblea de Docents, necessita una reflexió acurada sobre quin és el seu objectiu, quines possibilitats d'èxit i, sobretot, quines implicacions té tant per a l'alumnat com per als mateixos docents. Amb ànim de contribuir serenament al debat, volem aportar una sèrie de reflexions.
Sobre el fons de la proposta, el que volem les famílies, i el motiu pel qual duim els nostres fills a escola, és que s'eduquin, perquè aprenguin. L'aprovat i la nota aconseguida és una forma de valoració del que han après. De les capacitats que hagin assolit en dependrà el seu futur com a ciutadans. Si el que es pretén és fer un debat sobre la forma d'aquesta valoració i les seves implicacions, s'ha de plantejar des de la serenor i no des de la urgència d'una acció reivindicativa.
Pedagògicament, la mesura pot representar un missatge contradictori cap a l'alumnat. Menysprear la importància de les avaluacions dels coneixements i capacitats assolits i de la seva valoració en un aprovat i una nota és difícil de justificar quan és el sistema que s'ha aplicat fins ara i que, previsiblement, es continuarà aplicant en el futur.
Sobre l'objectiu de la proposta, la seva efectivitat també és qüestionable. Sobretot, tenint encompte la insensibilitat demostrada pel Govern de José Ramón Bauzá cap a les necessitats educatives i pedagògiques de l'alumnat i la utilització que està fent de l'educació per objectius partidistes i ideològics que fan seguidisme de grupuscles radicals. Això no vol dir que no s'hagin de dur a terme més accions reivindicatives. Continuarem lluitant, valorant les implicacions de les accions a dur a terme sobre la cohesió de la comunitat educativa.
Evidentment, és un debat que s'està produint dins l'Assemblea de Docents i, per tant, una decisió que els correspon prendre a ells. Confiam en els docents perquè prenguin la decisió més assenyada, considerant les implicacions i les opinions de tota la comunitat educativa. Desgraciadament, el conflicte no ha acabat i continuarem treballant per garantir en el futur una educació de qualitat i equitativa. Necessitam el consens de tota la comunitat educativa per aconseguir-ho.