Educació
Balears 11/10/2017

Guillem Ferrer: “Mai podem posar l'educació en mans dels polítics”

És l'impulsor de la 13a trobada Terra, Ànima i Societat, que es durà a terme els propers 14 i 15 d'octubre a Pollença, i tindrà com a ponents César Bona, Teresa Forcades i Rob Hopkins, entre d'altres

Anna Vidal
3 min
Guillem Ferrer és l'impulsor de la 13a trobada Terra, Ànima, Societat /I.BUJ

PalmaDespertar consciències. Aquest és l'objectiu de la 13a trobada Terra, Ànima i Societat, que cada any reuneix al voltant de mig miler d'educadors al convent de Sant Domingo de Pollença. Enguany, la trobada tindrà lloc els propers 14 i 15 d'octubre i hi participaran ponents com César Bona, Teresa Forcades i Rob Hopkins, entre d'altres.

“Tenim un ensenyament que estimula el consumisme, que genera 'obrers' en lloc de fer gent creativa, lliure, un ensenyament que els faci persones autònomes i dignes. A Pollença compartim aquest canvi”, assenyala Guillem Ferrer, impulsor de les jornades i president de la Fundació Educació per la vida.

Ferrer considera que cada vegada més hi ha “una consciència col·lectiva que les coses es poden fer millor” i que la transició cap a una educació basada en l'educació holística ja ha començat. “Per tot el món hi ha llavors plantades, sabem que necessitam fer aquesta transició del materialisme a l'autoconeixement”, assegura. Per fer aquesta transició cap a una nova educació, Ferrer aposta per la creació d'escoles experimentals com la de Ses Marjades, a Sóller, i per la millora de la formació del professorat. “Aquí, a les Illes, hi ha una revolució educativa i si no va més ràpid és perquè falta que el Govern s'hi impliqui més i, sobretot, els pares; els pares són la clau”, sentencia.

L'educació comença amb els pares, la família. “Són el nucli fonamental perquè l'al·lot pugui aprendre en llibertat, no els hem de tallar les ales, han de poder imaginar, han de ser creatius”, recorda Ferrer, qui davant els dubtes que pugui suscitar aquesta nova educació assegura que “els al·lots que estudien educació holística surten més formats, amb més confiança i, per tant, al revés del que es pot pensar, estan més preparats per afrontar els problemes perquè saben que aquests problemes són en realitat lliçons per aprendre”.

L'educació holística o integral situa els al·lots al centre de totes les activitats, mentre que els mestres s'ocupen d'acompanyar-los en aquest procés de coneixement. “El professor ha de ser una presència, no una autoritat, perquè ells puguin treure tot el que duen dedins”, assenyala. Partint de la idea que “és la vida que ens educa”, Ferrer creu que fa falta recuperar l'espiritualitat i el contacte amb la natura i “passar d'una educació de coneixements a una educació de saviesa, que és el coneixement dotat d'ànima”. Per aconseguir-ho, cal primer formar els mestres. ”És molt important que els mestres estiguin bé amb ells mateixos, ja que això facilitarà la relació amb els infants. Necessitam que les relacions siguin adequades, primer amb un mateix, llavors amb els altres i després amb la natura, el mitjà que ens sustenta”, hi afegeix.

Finalment, Ferrer advoca per situar els polítics “en una quarta freqüència”. “Han d'escoltar els al·lots, pares i professors i acompanyar amb seny el món educatiu, però mai podem posar l'educació en mans dels polítics. Això crec que ha de ser un canvi molt important perquè les coses es facin més aviat”, conclou.

Cartell de les jornades / Fundació per la Vida

Una trobada internacional

La 13a trobada Terra, Ànima i Societat comptarà amb la presència de diversos ponents que, d'una manera o una altra, han duit a terme experiències pràctiques vinculades a l'educació holística. Són els següents:

  • César Bona: Mestre i escriptor, ha estat premiat diverses vegades pels seus projectes vinculats a la participació infantil i a l'estímul de la creativitat.
  • Teresa Forcades: Monja benedictina i doctora en medicina, teòloga i escriptora, ha publicat, entre d'altres, els llibres 'Els crims de les grans companyies farmacèutiques' i 'La teologia feminista en la història'.
  • Pam Warhurst: Economista i activista, és coneguda per fundar la iniciativa d'horts i jardineria voluntària Incredible Edible, a Todmorden, West Workshire (Gran Bretanya).
  • Sarah Corbett: artesana i fundadora del moviment Craftividt, mostra com l'activisme a través de l'artesania pot produir un canvi positiu durador.
  • Rob Hopkins: fundador del moviment Transition Town, projectes ciutadans comunitaris que persegueixen crear resiliència social contra el progressiu col·lapse social provocat pel canvi climàtic, el pic de producció del petroli i la inestabilitat econòmica.
  • Sophy Banks: enginyera i activista del moviment Transition Towns, ha format comunitats i entrenadors de tot el món en el model i el procés de transició.
stats