Publicitat
Publicitat

Grups ecologistes denuncien la contaminació atmosfèrica que provoquen els creuers

Amics de la Terra i el GOB alerten dels greus problemes de salut que generen a la llarga aquestes embarcacions

Coincidint amb l’arribada aquest dissabte de 13.000 creueristes al port de Palma, els grups ecologistes Amics de la Terra i el GOB han volgut visibilitzar en un acte davant el Parc de la Mar les conseqüències negatives per a la salut d’aquesta activitat.

“Superam amb escreix els límits de contaminació saludables i creim que és bàsic que la ciutadania estigui informada de les conseqüències i greuges del turisme de creuers, no només en termes de residus, recursos i massificació turística, sinó que hi ha un fet més, que no és visible, però és preocupant per a nosaltres perquè realment afecta la nostra salut de manera directa”, ha denunciat Mercè Moreta, membre del GOB.

Aquestes organitzacions ecologistes col·laboren amb NABU, l’organització mediambiental més important d’Alemanya, que fa una campanya per tota la Mediterrània per denunciar la contaminació atmosfèrica dels creuers.

“NABU té molt de potencial per fer mesuraments i ens ha servit molt la seva ajuda tècnica per denunciar la contaminació que generen els creuers”, ha destacat Mariano Reaño, president d’Amics de la Terra a Mallorca. Precisament, aquest dissabte dematí membres de NABU han realitzat amidaments al port de Palma i han constatat que, amb l’arribada de tres creuers, la presència de partícules contaminants ha passat de 1.500 a 70.000. “Per cada 1.000 partícules de més, les probabilitats de tenir un infart creixen un 7%”, ha assenyalat Axel Friedrich, expert en contaminació de NABU.

Segons dades de la Unió Europea facilitades per NABU, cada any moren a Europa 50.000 persones com a conseqüència de les emissions dels vaixells. “Contaminen tant perquè utilitzen petroli de molt mala qualitat i no usen filtres”, assevera Daniel Rieger, membre de NABU. “Amb un filtre que no s’està utilitzant es podrien interceptar el 99% d’aquestes partícules, fins i tot les més petites. És una tecnologia que es fa servir en cotxes, camions i autobusos, però incomprensiblement no en fan ús els creuers", ha afegit Friedrich.