CONSUM
Balears 22/07/2016

El Govern detecta problemes en el 30% de les compres per internet

L’impagament de les despeses de tramesa és el principal incompliment de les empreses

Montse Terrasa
2 min
El Govern detecta problemes en el 30% de les compres per internet

PalmaUn 30% de les empreses que venen productes per internet no reintegren tots els doblers o es neguen a la devolució del producte, un dret que tenen tots els consumidors. Aquesta és una de les dades més significatives que ahir va donar a conèixer la Direcció General de Consum del Govern balear.

Consum du a terme la campanya Mistery Shopping, o Client misteriós, de control de compres a través de comerç electrònic, i en els darrers tres anys ha inspeccionat 70 pàgines web, radicades a Balears i fora de les Illes, corresponents a empreses especialitzades en diferents productes, com roba, sabates, juguetes, cosmètics, productes electrònics, etc. A 65 webs hi va fer compres i el resultat és que 19 empreses, un 30% del total, no reintegraren les despeses de tramesa quan es va retornar el producte o no admeteren el dret de desistiment (de devolució) que té tot consumidor en els primers 14 dies després de la compra sense haver de justificar cap motiu en concret, va remarcar ahir Francesc Dalmau, director general de Consum.

Falta d’informació

També és alt el percentatge d’empreses que no donen la informació correcta abans d’efectuar la transacció comercial, un 89%. Informació que ha d’incloure la identitat de la firma, el NIF, domicili, dades sobre el producte, preu amb IVA inclòs, el dret de desistiment, les formes de pagament, etc.

De resultes de la campanya d’inspecció, s’han obert 7 expedients sancionadors a empreses que no han esmenat les deficiències. Les sancions oscil·len entre els 4.000 i els 24.000 euros, encara que de moment no se n’ha imposada cap. La directora del Servei de Control de Mercat i Xarxa d’Alerta, Maria Eugènia Martín-Casallo, va remarcar que molts dels incompliments detectats havien estat justificats com a desconeixement per part de les empreses.

A pesar dels percentatges de problemes detectats, el director general de Consum, Francesc Dalmau, va voler transmetre la “màxima tranquil·litat al consumidor a l’hora de fer transaccions comercials a la xarxa” i va instar els petits comerços que s’afegeixin a vendre en línia.

Dalmau va voler destacar que Balears és pionera en el control de compres per internet, ja que és la primera comunitat autònoma que ha adquirit productes i després els ha retornat per comprovar que es compleix la normativa. Això sí, la comprovació de les 70 pàgines web s’ha fet al llarg de tres anys, perquè Consum només disposa de 9 inspectors per a totes les Balears.

La propera campanya d’inspecció de Consum tindrà per objecte les empreses que ofereixen crèdits per finançar la compra.

stats