Balears 05/04/2017

El Govern anuncia millores en les tarifes i les freqüències dels trens

Es crearan 25 places de maquinistes per poder donar servei

Martí Gelabert
3 min
El Govern anuncia el pla d'SFM 2017-2019

PalmaMillora de freqüències, de tarifes i del model ambiental. El Govern ha presentat aquest dilluns el pla d'actuacions als Serveis Ferroviaris de Mallorca amb vista als dos darrers anys de legislatura. És un pla ambiciós del qual el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha explicat els punts forts. De fet, ha assegurat que ha estat possible gràcies a les inversions que s'han pogut dur a terme i a la solució del conflicte laboral amb els treballadors de l'empresa ferroviària.

Aquest pla 2017-19 inclou des de l'esperada electrificació del tren fins a la integració dels abonaments amb l'EMT de Palma. Ho detallam:

Millores en infraestructures

Electrificació de tota la xarxa ferroviària

L'electrificació de tot el tren estarà enllestida l'estiu del 2018. En concret, el tram entre l'estació d'enllaç i l'estació de Manacor ja està adjudicat per 30 milions d'euros i es preveu que les obres comencin aquest juny i acabin el de l'any següent. Pel que fa al tram fins a sa Pobla (licitat per 17,7 milions d'euros), l'inici de les obres seria aquest juliol i també tindrien una durada d'un any. L'electrificació permetrà millorar les freqüències del tren.

Sobre la possibilitat d'incrementar la xarxa fins a Artà, Pons ha destacat que es tracta d'una "batalla oberta" amb el govern espanyol i que les finances de la comunitat no permeten abordar-ho. Ha recordat que l'electrificació suposarà una inversió de 50 milions de la butxaca del Govern cofinançats amb fons europeus. Per crear més xarxa, Pons ha reiterat que necessita més inversions de Madrid i recuperar el conveni ferroviari al qual la passada legislatura el Govern popular de José Ramón Bauzá va renunciar.

Estalvi d'energia

Una vegada realitzada aquesta electrificació, tots els trens funcionaran amb energies renovables. Ara mateix, n'hi ha 13 que funcionen amb gasoil. El gerent d'SFM, Mateu Capellà, ha assegurat que no caldrà comprar més vehicles. S'instal·laran, també, sistemes de recuperació d'energia, amb una inversió d'un milió d'euros, cofinançats pel fons Feder.

També s'instal·larà una planta fotovoltaica a Son Rullan (ara ja n'hi ha una a l'estació de metro de la UIB) per a la producció pròpia d'energia renovable. A les estacions millorarà l'eficiència, amb instal·lació de sistemes de baix consum.

Renovació d'estacions i eliminació de passos a nivell

El pla recull que millorarà la seguretat amb l'eliminació de passos a nivell. Ara mateix, a Verge de Lluc ja està executat i es preveu actuar, properament, al de sa Farinera i Consell. Als Pujols i Can Crespí ja se n'ha fet el tancament definitiu.

Pel que fa al pla d'estacions, inclou l'habilitació d'aparcaments per a vehicles i bicicletes i la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. A més, s'elaborarà un concurs d'idees per projectar la remodelació de les estacions. Es prioritzarà el corredor Palma-Inca.

Millores en serveis

Aposta per recuperar i millorar freqüències

A partir de l'1 de setembre del 2017 es recuperaran aquelles freqüències que el Govern va retallar. Es recuperarà tot el servei de la línia M2 i els serveis semidirectes i exprés de Manacor. Al llarg del 2018 hi haurà un increment de la freqüència en les línies de Manacor i sa Pobla amb Palma. Pons ha explicat que, per exemple, el tren des de Manacor sortirà cada 40 minuts, en comptes de cada hora. A més, es reduirà el temps de viatge en 10 minuts, gràcies a l'electrificació de la xarxa, l'eliminació de l'estació d'enllaç i la creació de nous punts de pas i avançament entre trens.

Per poder dur a terme aquestes millores, es preveu la necessària creació de 25 places de maquinistes. D'aquí a setembre en començaran a treballar una desena i el primer trimestre del 2018, la resta.

Reducció de la tarifa d'un 10%

A partir del mes de juny s'aplicarà un descompte del 10% al bitllet senzill. Dels abonaments actuals, es passarà també a un sistema de targeta moneder. Aquesta targeta suposarà una reducció progressiva del preu en funció del nombre de viatges. L'usuari, a més, no haurà de tenir en compte els salts que ha de realitzar i pagarà segons la durada del trajecte. També es tindran en compte els perfils de gent jove, gran, pensionistes i aturats. Aquest sistema s'aplicarà en els autobusos. Les reduccions que pot suposar poden arribar al 20%.

Pons també ha anunciat que la integració tarifària amb l'EMT està a punt d'assolir-se. Esperen que en breu es pugui presentar.

Informació i comunicació amb usuaris

També es preveuen millores pel que fa a la informació i la comunicació amb els usuaris. Es plantejaran qüestions fins ara no resoltes com revisar l'accés en bicicletes als trens, poder viatjar-hi amb animals de companyia o la millora dels sistemes fe gravació, informació i demandes dels usuaris. S'obrirà un procés participatiu per dissenyar el nou reglament.

Pel que fa a la gestió interna, s'elaborarà un pla de recursos humans a llarg termini, consensuats amb els treballadors.

stats