FITA A FITA
Balears 15/05/2015

Font de Son Tries de Dalt

EsporlesUn bosc encantat per la presència dels dimonis boiets, polissons i de cul inquiet (“donau-mos feina, o, si no, tot farà ull”); i dels ermassets, antics guerrers convertits en estranyes criatures, petites, primes i de color verd, guardianes del tresor de na Ferrana. Però, sobretot, un bosc d’on emergeixen les aigües de la font de Son Tries, escenari d’un amor furtiu, prohibit i perseguit, de la Mallorca musulmana: Jasmina i Albrí, ella filla d’un ric senyor d’Alcàsser (Son Tries) i ell fill d’un pobre hortolà d’Alpic (la Granja). Tot plegat, ingredients ideals per viure la muntanya d’una manera diferent.

La següent ruta és el fruit de l’experiència compartida dissabte passat amb un grapat de famílies en el Festival Internacional del Conte d’Esporles, Contesporles 2015. Una passejada pels voltants de la vila que ens acostà la seva història i llegenda, però també la bellesa intrínseca del paisatge de la Tramuntana.

Itinerari

00’ La nostra aventura comença al passeig del Rei, a l’altura de la plaça del Jardinet; d’aquí marxam cap a l’església de Sant Pere, d’estil neogòtic i dissenyada per Gaspar Bennàssar a començament del segle XX. 03’ Per la façana de Llevant del temple parroquial, giram a l’esquerra i continuam la marxa per la plaça d’Espanya i, seguint les indicacions del GR-221 (Esporles-Banyalbufar), pel carrer de la costa de Sant Pere. Aquest primer tram és asfaltat, però aviat 07’ el deixam i enganxam l’empedrat original del camí del Correu.

Després d’una breu però empinada pujada, travessam un tram planer que ens acosta cap al pont de la Turbina. Poc abans d’arribar-hi, haurem de passar un portell de fusta, just quan el camí inicia un descens suau cap a la carretera. Travessada la tanca, 15’ veurem a l’esquerra un portell sense barrera que ens permetrà entrar dins les terres de la Granja. El tirany que segueix aviat es bifurca i nosaltres hem d’anar cap a l’esquerra a cercar un portellet fet amb un mallat d’acer. 18’

Ara som dins les terres de Son Tries. El tirany avança cap a una tanca (est), darrere la qual trobam el safareig de Bellavista. No hi hem d’arribar. 20’ Un poc abans, a la dreta (sud), trobarem la continuació del nostre camí. Un tirany que s’obre pas entre les carritxeres i els pins, un vell camí que discorria entre les marjades i que ens ha de dur ben a prop de la font. Un minut abans, 30’ el nostre caminoi s’ajuntarà amb un altre que ens ve de la dreta i que també prové de la partió entre Son Tries i la Granja. Aquí giram a l’esquerra 35’ i ja hem arribat a la font de Son Tries de Dalt. Un lloc ideal per recordar les llegendes i tradicions d’Esporles, magníficament recollides per Bartomeu Llinàs i Caterina Martí en el llibre del mateix títol, editat per Lleonard Muntaner el 1996.

La tornada al poble la farem per una via diferent. Així de la font ens dirigirem cap a l’àrea recreativa de Son Tries. 40’ Deixam l’aparcament a la dreta i ens acostam a les taules i torradores que tenim a l’esquerra. A poc a poc ens acostarem (est) a l’inici d’un camí de carro, de recorregut breu, que ens deixarà sobre un replanet, 45’ a la dreta del qual trobarem el tirany que ens ajudarà a adreçar la baixada fins a la carretera del Verger, 55’ molt a prop de la font de Son Tries de Baix. El sender passa fregant la partió de Son Ferrà i acaba amb un petit pendent, un poc llenegadís, sobre l’asfalt.

1h Continuam caminant en direcció a Esporles i en pocs minuts trobarem a la nostra esquerra el pujador a la font de Son Tries de Dalt. Després podem seguir per darrere l’aljub, entrar 1h05’ al poble pel carrer Mossèn Alcover i tot dret fins a enllaçar 1h10’ amb el passeig del Rei, a l’altura de la plaça del Jardinet, on tancarem el circuit.