Publicitat
Publicitat

La Federació d'Associacions de Pares reclama a l'Estat que suspengui el TIL

Ha presentat la petició directament a l'Alta Inspecció Educativa

La Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes, FAPA Mallorca, ha presentat una reclamació davant la Inspecció educativa estatal en què reclama que insti a la Conselleria d' Educació a suspendre de manera temporal l'aplicació del decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL).

L'entitat ha presentat un escrit de vuit pàgines davant l'Alta Inspecció Educativa en el qual relata allò que ha passat des que el Govern va aprovar el decret TIL el passat 19 d'abril i assegura que l'aprovació dels projectes lingüístics dels centres educatius arran d'aquesta norma "vulnera les competències dels Consells Escolars i en conseqüència el dret de participació de les famílies i de tota la comunitat educativa".

FAPA Mallorca confia que l'Alta Inspecció Educativa atengui la seva petició de suspendre també els projectes imposats, en els quals s'ha prescindit de l'aprovació per part dels Consells Escolars i, si escau, derivi la qüestió a la Fiscalia per presumpta prevaricació. La federació de pares ha recordat que la Conselleria ha obert expedient a tres directors d'instituts de Menorca que no van incloure les propostes de modificació que els van indicar per als seus projectes de centre.

Després la Conselleria va decidir que "els projectes TIL rectificats pel departament d'Inspecció Educativa i no aprovats pels consells escolars dels instituts siguin d'aplicació per al curs escolar 2013-14". Segons FAPA , aquesta manifestació expressa la voluntat de la Conselleria de "vulnerar la legislació". "Com que no es pot pressuposar desconeixement d'una llei del propi àmbit educatiu, podríem pensar que s'està produint un acte de prevaricació", indica FAPA en el seu escrit.

"Ja no es tracta només d'un tema lingüístic, de percentatges d'assignatures o de la capacitació dels professors en llengües estrangeres, estem davant una vulneració de drets fonamentals i de defensa per a l'aplicació dels valors democràtics a les escoles", ha manifestat FAPA en un comunicat .

En l'escrit a la Inspecció Educativa, FAPA Mallorca denuncia que les famílies es troben en una situació d'indefensió per la vulneració al dret de participació de les comunitats educatives en l'organització, el govern, el funcionament i l'avaluació dels centres.

També al·leguen indefensió per la inseguretat jurídica que suposa l'aplicació de la instrucció dictada per la Conselleria al maig per aplicar el decret perquè "substitueix , contradiu i va més enllà del que estableix el TIL, vulnerant el principi de jerarquia normativa".

Critiquen la imposició per al proper curs de projectes lingüístics " prescindint absolutament del procediment legal establert ja que no ha passat pels consells escolars o fins i tot ha estat rebutjat pels mateixos" i en altres casos s'han aprovat sense comptar amb les majories qualificades exigibles per la normativa .

Segons FAPA , l'aplicació precipitada , d'agost a setembre, del DTIL i els conseqüents projectes lingüístics dels centres " deixen a les famílies a mercè de les decisions preses després del període de matriculació " i canvien les condicions per les quals els pares van seleccionar un o un altre centre .

Els pares consideren més "un atac a les comunitats educatives " que la Conselleria obligui els docents a complir " unes instruccions manifestament contràries a la legalitat " .

Consideren que la Conselleria més incompleix l'adopció de " les disposicions necessàries encaminades a garantir que els escolars de les Illes Balears , qualsevol que sigui la seva llengua habitual en iniciar l'ensenyament , puguin utilitzar normalment i correctament el català i el castellà , al final del període d'escolaritat obligatòria " .