Publicitat
Publicitat

DECRET DE LLENGÜES

Educació veta informes favorables a centres 'rebels' fets pels seus inspectors

Alguns tècnics de zona avalaren inicialment els projectes d'instituts com Sineu i Santa Margalida

Alguns instituts d'Educació Secundària de la Part Forana de Mallorca han rebut en primera instància un informe favorable de l'inspector de zona. És el cas dels de Sineu, Santa Margalida i Binissalem.

Tanmateix, dies més tard, aquests projectes educatius, redactats segons l'article 20 (l'excletxa legal emprada per les escoles 'rebels' per botar-se la rebaixa del català), han estat rebutjats. Concretament, han topat amb el criteri de la Conselleria i han estat descartats per l'inspector en cap. Aquesta divergència de criteris entre els inspectors de zona i el cap d'Inspecció ha provocat que l'informe desfavorable definitiu s'endarrereixi i que, en alguns casos, hagi arribat aquesta mateixa setmana als centres educatius.

Així que ara tenen un marge de temps més ampli per decidir quina és la seva reacció al rebuig, per part de la Conselleria d'Educació, al projecte educatiu que han presentat.

Un exemple d'aquest cas és l'institut de Sineu, on no reberen la notificació que nega validesa al seu projecte educatiu fins fa dos dies. Tal com indica Rafel Crespí, el seu director, "això fa que puguem reunir els òrgans de direcció i el consell escolar durant la primera setmana de setembre", ja que els cinc dies de termini per decidir començaran a comptar a partir del 2 de setembre.

Així mateix, a l'IES de Santa Margalida, on reberen la notificació divendres de la setmana passada, estan en la mateixa situació, mentre que a Binissalem ni tan sols no l'han rebuda, segons confirma el director, Gabriel Fiol.

Quatre opcions

Així doncs, els directors dels instituts que tenen més marge de temps podran reunir els òrgans directius el proper mes de setembre. I llavors, decidiran entre quatre opcions: presentar un projecte que el claustre no ha aprovat (opció que encara no està clar si és legal), presentar un nou projecte al claustre, dimitir o negar-se a complir el TIL i, per tant, arriscar-se a ser expulsats de la mateixa manera que els menorquins.

El problema principal de tots aquests directors és que de cap de les opcions esmentatdes se'n sap les conseqüències reals. En tot cas, l'agost serà temps de reflexió a la comunitat educativa, atès que es tracta d'un mes no lectiu i les escoles estan tancades.

Com que un gruix important de centres ha rebut les esmenes un o dos dies abans de l'inici de les vacances, ara es veuen obligats a convocar els consells escolars quan els professors es reincorporin a la tasca, el proper mes des setembre.

Després de vacances

Aquest és el cas de l'institut de Porreres, on la directora, Mika Obrador, assgura: "Dimecres vàrem rebre el requeriment de la Conselleria que ens informava que necessitàvem més hores en castellà i en anglès; però, com que ens han donat cinc dies hàbils i el curs i també els nostres dies hàbils acabaren el mateix dimecres, convocarem el claustre de professors i el consell escolar en tornar de vacances".

Igualment s'expressa Miquel Amengual, director de l'institut de Manacor: "Dimecres vàrem rebre la notificació de la Conselleria que ens demana que adaptem el projecte a les instruccions del decret, però en un dia no teníem temps de convocar els òrgans competents per fer aquesta modificació. Per tant, ho intentarem arreglar quan ens tornem a incorporar al setembre".

Finalment, la directora de l'IES Puig de sa Font de Son Servera, Mercè Rojal, assegura que "no ha arribat cap tipus de requeriment, malgrat que sabem que el projecte que presentàrem està suspès". L'adaptació s'ajorna ara fins al setembre.