PALMA
Balears 13/04/2014

Denuncien desfilades de menors fora llicència i excés d’aforament

La Policia comprovà la denúncia d’un pare el 21 de febrer, però continuen realitzant-se

Lluís Planas
3 min
El local, ubicat al polígon de Can Valero, té llicència com a ‘cafè concert’.

PalmaEs tracta de les tradicionals desfilades de moda que els joves de batxillerat organitzaven el seu darrer any per finançar-se el viatge d’estudis. Però ara és una empresa la que les organitza, capta els joves als centres escolars i després els ofereix unes condicions econòmiques abusives per finalment fer-les en un local que no té sol·licitada la llicència per acolir esdeveniments amb menors i on es permet un excés d’aforament.

Aquests fets els denuncià un pare davant l’Ajuntament de Palma el 21 de febrer. I les desfilades continuen efectuant-se, tot i que la Policia Local acudí el mateix dia al local del polígon de Can Valero on es duen a terme les desfilades de menors i es comprovà que, efectivament, se superava de molt l’aforament permès i que els organitzadors no disposaven de l’esmentada llicència.

A l’acta de la inspecció, a la qual ha tingut accés aquest diari, els agents assenyalaren que dia 21 de febrer gairebé es duplicava l’aforament de 149 persones autoritzat per a aquest local, amb llicència d’activitat per a ‘cafè concert’. “A l’interior, se superaven àmpliament les 280 persones”, apuntaren els agents. També advertiren que “s’observa que en el filtre d’accés no es realitza el control de l’edat sol·licitant documents acreditatius”.

Els agents es dirigiren a l’administrador de l’empresa i al titular de l’activitat, sobre el qual assenyalaren que “no disposa de sol·licitud per realitzar esdeveniments amb menors d’entre 14 i 16 anys”, i que el rebut de l’assegurança civil que els mostrà donava per a una cobertura de responsabilitat civil de just 150.000 euros.

Transcorregut més d’un mes i mig des de la denúncia i la inspecció de la Policia Local per corroborar els fets, les desfilades continuen al mateix local. La darrera, el 4 d’abril, segons va poder comprovar aquest diari. Des del departament d’activitats de l’Ajuntament de Palma no s’ha traslladat a hores d’ara cap notificació a l’empresa organitzadora. Des de l’Ajuntament tampoc no s’ha pogut confirmar que hi hagi hagut noves actuacions per part de la Policia Local.

“I, a més, els estafen”

“Què espera l’Ajuntament? Que passi alguna desgràcia amb menors?”, es demana el pare que presentà la denúncia, que vol mantenir-se en l’anonimat per preservar també la identitat del seu fill. “S’aprofiten de la il·lusió dels joves per desfilar per abusar-ne”, afirma, “i, a més, per estafar-los amb la venda d’entrades i per ficar-los en un local sense cap garantia”.

Els organitzadors, i així ho expliciten a la seva publicitat, preparen desfilades habitualment cada quinze dies amb alumnes de fins a cinc col·legis diferents de Palma, públics i concertats. L’abús econòmic, segons explicà el pare denunciant, es produeix a l’hora del repartiment d’entrades. “A cada alumne li donen un bloc amb 50 entrades a un preu de 10 euros. L’acord és que l’import de les cinc primeres entrades se’l queda l’empresa, i els alumnes, just 1,70 euros de cadascuna que venguin de la resta”.

El pare assegura que els mateixos organitzadors han admès als menors que calculen que, de mitjana, cada alumne no ven més de les primeres cinc entrades entre familiars i amics. “D’aquesta manera, queda clar que els alumnes pràcticament no obtenen cap benefici per la desfilada i que l’empresa organitzadora s’aprofita de la seva il·lusió i de la seva imatge per obtenir-lo pel seu compte”, conclou.

Al marge d’aquestes condicions econòmiques -sempre autoritzades en l’acord entre les dues parts per la signatura d’un major d’edat-, el denunciant vol que s’actuï contra el perill que suposa l’organització amb menors en un local que no reuneix les condicions adients.

stats