PALMA
Balears 27/08/2015

Cort recupera el projecte per reduir els carrils de circulació en el passeig Marítim

Noguera i Gual de Torrella es reuneixen per primer pic i es comprometen a consensuar les actuacions en la façana marítima

Lluís Planas
4 min
El tripartit de Cort vol fer una reordenació de la mobilitat de la façana maritima. ARXIU

PalmaEl nou equip de govern de l'Ajuntament de Palma recupera un antic projecte plantejat en diverses ocasions en els darrers mandats però que no s'ha acabat d'executar mai: la reducció dels carrils de circulació per als vehicles en el passeig Marítim. Aquesta vegada l'àrea de Model de Ciutat i Urbanisme que dirigeix Antoni Noguera (MÉS) planteja el projecte "a curt termini" i dins una sèrie d'actuacions per a la reordenació de la mobilitat de la façana marítima de la ciutat. Això serà possible una vegada que l'Ajuntament obtengui el traspàs de la titularitat i les competències sobre el passeig Marítim per part de l'Autoritat Portuària. Les dues administracions han acordat iniciar els tràmits definitius a partir del mes de setembre amb una reunió específica que mantindran els seus responsables. Malgrat que el traspàs de la titularitat sobre el vial serà un procés administratiu llarg –de fet, hi ha un conveni signat per això des de l'any 2001–, el tripartit de Cort es planteja poder avançar projectes puntuals sobre la mobilitat entorn a l'avinguda Gabriel Roca, entre els quals es trobaria la reducció dels carrils reservats al trànsit de vehicles.

Aquest projecte, i la necessitat per això d'accelerar el traspàs de la titularitat sobre el passeig Marítim, han estat algunes de les qüestions plantejades en la primera reunió mantinguda per Noguera amb el nou president de l'Autoritat Portuària, Joan Gual de Torrella. Aquesta trobada inicial ha servit per manifestar el compromís de consensuar entre les dues administracions les actuacions entorn al port de Palma i la façana marítima de la ciutat, i sobre les quals s'entrecreuen les competències de Cort i l'Autoritat Portuària. També hi han assistit el gerent d'Urbanisme, Joan Riera, i el director de l'àrea, Biel Horrach. Es tracta d'un repte després que la gestió feta per les anteriors administracions del PP hagi deixat una herència complicada, amb un seguit de projectes polèmics i conflictes oberts. Molest per les darreres actuacions de l'expresident Alberto Pons quan ja es trobava en funcions en el càrrec, el tinent de batle d'Urbanisme havia advertit que l'Ajuntament de Palma i l'Autoritat Portuària haurien de "redefinir" la seva relació i havia apuntat a la necessitat d'una major supervisió urbanística municipal sobre la gestió de l'organisme encarregat de les competències sobre els ports.

D'esquerra a dreta; Biel Horrach, Joan Riera, Antoni Noguera i Joan Gual de Torrella. AJ. DE PALMA

Sobre la iniciativa de reduir els carrils de circulació, Noguera ha manifestat, després de la reunió, que s'emmarcarà dins reordenació de la façana marítima de la ciutat amb altres actuacions que poden implicar guanyar espai per als vianants i ampliar els carrils bici. "Tot, amb l’objectiu de desenvolupar projectes que convertiran el passeig Marítim en un gran eix civil lineal, obert als ciutadans i a la mar", ha dit el tinent de batle d'Urbanisme. L'actuació suposa recuperar projectes en la mateixa línia avançats en els anteriors mandats –Aina Calvo i Mateu Isern presentaren els seus–, per convertir el passeig Marítim en un bulevard, però que no s'arribaren a executar principalment per la manca de finançament. Pel que fa al traspàs de la titularitat sobre el passeig Marítim, en l'anterior mandat Cort i l'Autoritat Portuària ja acordaren la creació d'una comissió mixta de treball. Es tracta d’un vial clau i estratègic per a la ciutat de Palma amb gairebé quatre quilòmetres de recorregut. A partir de l’esmentat conveni, l’Ajuntament s’encarrega de certs serveis en aquesta avinguda, però ara en vol la recepció definitiva. Respecte d'altres projectes que es podrien avançar a l'espai abans que es materialitzi el traspàs, Noguera també ha apuntat a una actuació a la zona de les antigues piscines de s'Aigo Dolça per "recuperar-la per als veïns i connectar el barri amb la mar".

L'ampliació del port del Molinar i el 'chill out' de Sant Carles

Entre d'altres qüestions que s'han tractat a la reunió mantinguda entre Noguera i Gual de Torrella per millorar la coordinació de les dues administracions, segons la informació proporcionada per l'Ajuntament, també hi ha hagut el projecte d'ampliació del port del Molinar. Segons això, els dos responsables han coincidit a considerar desproporcionats tant el primer com el segon projecte presentats pels promotors, la directiva del club marítim del Molinar. En tot cas, és l'Autoritat Portuària la que impulsà i s'encarregà de tramitar el projecte durant el mandat passat davant el Ministeri de Foment, sense que aquesta administració hagi contestat encara, a l'espera de l'estudi d'impacte ambiental.

També s'ha posat damunt la taula la situació del 'chill out' de la bateria avançada del castell de Sant Carles, obert gràcies a una concessió atorgada per l'Autoritat Portuària, però sense tenir cap llicència municipal ni l'autorització del Ministeri de Cultura. Per això, els nous responsables de Cort procediren a la seva clausura. Noguera ha dit després de la reunió d'aquest dimecres que ara les dues administracions "treballarem conjuntament per cercar una solució en el marc de les modificacions que determina el Ministeri de Cultura, per tal de garantir la protecció del valor patrimonial de l'entorn del fortí". Gual de Torrella, en distintes declaracions, ha mantingut el posicionament dels anteriors responsables de l'Autoritat Portuària, segons la qual l'establiment tindria tots els informes favorables, malgrat que distints documents ho desmenteixen.

stats