Publicitat
Publicitat

Consum presenta un guia per orientar els usuaris davant les pràctiques agressives de les elèctriques

Enguany ja s'han registrat 96 reclamacions contra aquestes companyies

En els cinc primers mesos de l'any la Direcció General de Consum de la Conselleria de Salut ha registrat 96 reclamacions contra companyies de subministrament elèctric o de gas, i la Unitat d'Informació i Tràmit de la Direcció General d'Energia, ha gestionat 411 sol·licituds d'informació, de les quals al voltant del 5% han acabat amb reclamacions a les companyies.

Part d'aquestes reclamacions fan referència a pràctiques comercials agressives i, per això, Consum, en col·laboració amb l' Associació d'Empresaris d'Instal·lacions Elèctriques i de Telecomunicacions (Asinem), ha editat una guia de consells i advertiments per als usuaris, en què també s'explica com s'ha de reclamar. “Amb iniciatives com aquestes volem posar de manifest la situació de desemparament en què a vegades es troben alguns consumidors a l'hora de contractar productes i serveis”, ha explicat Francesc Dalmau, director general de Consum, durant la roda de premsa de presentació en la qual també hi han participat el director general d'Energia i Canvi Climàtic, Joan Groizard; el president d'Asinem, Jaume Fornés, i el representant de l'associació de consumidors i usuaris La Defensa, Bernat Ferrer.

Dalmau ha recordat que un cas paradigmàtic de pràctica fraudulenta és el d'un comercial que es presenta en un domicili particular de manera inesperada i ofereix a l'usuari una millora en les condicions del seu contracte de subministrament elèctric i/o gas quan, en realitat, els fa firmar un contracte nou amb una altra companyia. Davant un cas com aquest, Dalmau recomana que l'usuari no es precipiti i demani una còpia per escrit. “És molt important tenir tota la informació quan prenem una decisió, no sentir-nos pressionants, comparar, contrastar, i davant qualsevol dubte dirigir-nos a les administracions”, hi ha afegit Groizard.

Bernat Ferrer, per la seva banda, ha destacat que la majoria de pràctiques agressives de les companyies van dirigides als col·lectius més vulnerables que són persones majors o en situació d'exclusió social. “La factura no és clara, hi ha un excés d'informació que embulla al consumidor”. Així mateix, Jaume Fornés, ha ressaltat la importància d'assessorar-se ja sigui a través d'instal·ladors o electricistes de confiança o bé empreses instal·ladores certificades, i ha lamentat l'abús de poder d'algunes empreses que perjudiquen la imatge del sector. “Les coses s'han de fer bé, amb ètica i transparència”, hi ha afegit.