CARRETERES
Balears 26/09/2016

El Consell de Mallorca finalitza el contracte amb la UTE que havia de construir el tram II de la via connectora

El termini d'execució de les obres va acabar diumenge, però només se n'ha fet un 20%

Carmen Buades
2 min
/ C. BUADES

PalmaEl Consell de Mallorca ha donat per finalitzat aquest dilluns el contracte amb l'empresa adjudicatària del tram II de la via connectora i ha posat en marxa una nova licitació, ja que la UTE que en el seu moment va guanyar el concurs només ha executat un 20% de les obres. El termini per dur-les a terme va finalitzar ahir, després de 20 mesos de contracte i d'una pròrroga de cinc mesos, aprovada el mes d'abril.

Ara, el Consell demanarà una prohibició de licitació amb l'administració per a la UTE, a més d'exigir a l'empresa que aturi les obres "de manera immediata" i que s'encarregui del manteniment i la seguretat de la zona fins que hi hagi una nova adjudicació perquè algú completi el 80% de l'obra que queda per fer. La consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, ha explicat que, quan això es produeixi, el Consell també podrà demanar una indemnització per danys i perjudicis a la UTE.

Aquesta indemnització dependrà del cost pel qual s'adjudiqui el nou contracte. En el seu moment, el Consell va treure a concurs les obres, valorades en 35 milions d'euros. La UTE adjudicatària va presentar un projecte per 25, però només n'ha executat al voltant de cinc. Garrido ha criticat la "passivitat" de l'empresa, sobretot per tractar-se d'una unió entre tres companyies mallorquines i una de valenciana (Obras y Pavimentaciones MAN SA, Torrescamara, Estel Ingeniería i Construcciones y Pacimentaciones Siquier) i per ser una obra "tècnicament fàcil de fer, no com el tram I, que ha suposat més problemes".

Per la seva banda, el secretari tècnic del departament, Marc López, ha explicat que la UTE va presentar fa dues setmanes una petició al Consell assegurant que el projecte tenia deficiències tècniques que el feien impossible d'executar, però "els nostres tècnics van veure que les al·legacions no se sostenien i que el contracte és executable". En qualsevol cas, s'hauria pogut demanar una segona pròrroga si la iniciativa fos de l'empresa i, de fet, la consellera insular ha assegurat que "si les obres haguessin estat avançades, l'hauríem concedida".

Garrido ha explicat també que esperen treure els nous plecs a licitació "el més aviat possible" per "deixar de molestar els veïnats de la zona. Aquest tram comprèn tres quilòmetres entre la rotonda de CLH (a la carretera de Manacor) i Son Ferriol i la intenció és que les obres comencin la propera primavera i durin un any, de manera que s'acabaria la feina dos anys després del que estava previst. El procés per reprendre les obres del tram I (que arriba fins al Coll den Rabassa) està en marxa. Els trams III i IV estan, per la seva banda, finalitzats.

stats