Publicitat
Publicitat

ComBuS, una aplicació per lluitar contra el ‘bullying’

Una ‘start-up’ ubicada al Parc Bit, Innovation Training Center, desenvolupa projectes pioners d’assessorament, formació i innovació a l’àmbit educatiu i turístic

a pesar dels esforços per prevenir-lo, el bullying o assetjament escolar és un patró de comportament, no un fet aïllat, molt present en l’entorn dels joves i que s’ha convertit en un desafiament creixent. Ara, però, estudiants, professors, personal escolar, equip directiu i pares disposaran d’un protocol d’actuació a través d’una aplicació mòbil, ComBuS, que permetrà als actors implicats poder accedir-hi instantàniament mitjançant un kit d’eines per tal d’orientar-los i assessorar-los. L’objectiu: crear comunitats escolars ‘sanes i segures’ i augmentar les capacitats i la conscienciació en la lluita contra l’assetjament escolar, posant a l’abast tot un conjunt de noves metodologies, activitats combinades, presencials i programes en línia a través de dispositius mòbils.

L’autor d’aquesta eina pionera és Innovation Training Center (ITC), una start-up dedicada a la gestió de projectes d’innovació amb seu al Parc Bit de Mallorca que ha posat en marxa el projecte ‘Combatre el bullying, un programa escolar complet’ (ComBuS) en col·laboració amb organitzacions i entitats d’Espanya, Xipre, Romania, Grècia, Itàlia i Irlanda. El projecte vol implicar-hi la comunitat educativa d’una manera participativa i motivadora, amb tallers basats en vivències i experiències, però també amb el suport de plataformes d’aprenentatge online, treballs en sistema d’intranet i aplicacions mòbils. El kit d’eines ComBuS és un conjunt de ‘bones pràctiques’, directrius, recursos didàctics, lectures i activitats que promouen una major sensibilització contra l’assetjament escolar i ajuden a identificar i abordar el problema a les escoles de Primària i Secundària, amb activitats dirigides a ‘líders’ escolars, directors, professors, pares i en general tots els estudiants. La idea és que funcioni com una mena de ‘finestreta única’ per poder cercar consell i assessorament, en qualsevol moment, i combatre el bullying en situacions determinades.

El mes de setembre passat, el Parc Bit va acollir una reunió internacional amb tots els socis del projecte, en la qual ITC va fer d’amfitriona i a la qual també varen assistir altres entitats com Cardet (Xipre), Universitat de Pitesti (Romania), KMOP (Grècia), FORIUM (Itàlia), GIE (Romania) i MCRSDP (Irlanda). El projecte ComBuS està cofinançat amb fons de la Unió Europea en el marc de la convocatòria Daphne de 2014, amb una partida específica de ‘Projectes transnacionals vinculats als infants víctimes de bullying ’. Els socis del projecte han dissenyat totes les eines de ComBuS basant-se en les directrius de la UE de 2007 sobre la Protecció i promoció dels drets del menor, l’Agenda de la UE pels drets de l’infant i la Directiva europea 2012/29 sobre els drets de les víctimes. La setmana passada, els socis del projecte es varen tornar a reunir, aquest cop a Atenes, i varen debatre els límits de l’abast de ComBuS, que de moment, tot i tractar-se d’una prova pilot, ja abraça més de 2.000 estudiants, 480 professors, 120 ‘líders’ escolars, 120 membres de personal escolar i 600 pares dels sis països mencionats. Es pretén, així mateix, informar 10.000 membres de la comunitat educativa mitjançant activitats d’implantació i de difusió del projecte.

El kit d’eines de ComBuS inclou mòduls d’aprenentatge mixtos (en línia i presencials), amb unitats individuals de 90 minuts cada una que aporten eines i recursos anti-bullying per als pares i professors. També s’ofereixen tallers basats en les experiències d’estudiants d’edats compreses entre els 6 i els 14 anys per tal de sensibilitzar els joves i ajudar-los a identificar comportaments d’assetjament escolar. A més, la Guia de suport entre iguals s’ha dissenyat en format d’aplicació mòbil perquè funcioni, en tot moment, com a suport als afectats i serveixi per resoldre dubtes entre els companys de classe. Així mateix, el projecte possibilita activitats amb música, jocs de rols, obres teatrals, pintura, fotografia i altres recursos extraescolars per als estudiants. Les ‘Lectures contra el bullying inclouen una recopilació de llibres i material específic sobre el tema. Finalment, els professors, directors i pares disposaran d’una guia d’implantació del kit d’eines i una autoavaluació per saber si el programa s’està aplicant correctament.

Actualment, ComBuS s’està provant en un col·legi de Palma i en un altre de Granada, amb resultats molt satisfactoris, segons informa la responsable de projectes d’ITC, Begoña Arenas. “Un cop que tinguem tots els materials testats, llavors serà el moment de dirigir-nos primer a les respectives conselleries i després al Ministeri, que són les administracions competents en l’organització dels plans d’estudis, per tal d’aplicar el nostre projecte pilot en el major nombre possible de centres”, explica Arenas.

Segons l’opinió de la responsable de projectes d’ITC, “a Espanya hi ha molta voluntat per lluitar contra l’assetjament escolar, però en canvi no hi ha cap protocol d’actuació específic sobre aquesta qüestió. Per això, nosaltres proposam formar els directius escolars per establir així protocols globals per a les escoles, sempre d’acord amb els procediments reglamentaris de cada comunitat autònoma cada pic que es produeix un episodi d’assetjament escolar”. Insisteix que les escoles interessades no hauran de pagar res de res per la implantació del kit d’eines de ComBuS, ja que totes les despeses del programa pilot estan cofinançades al 80% per la Unió Europea. Tant el disseny del material com els continguts del projecte han estat elaborats per ITC amb la col·laboració dels socis europeus. Afegeix que “al final, es tracta d’oferir una eina per a cada centre escolar, per tal que puguin desenvolupar-se en determinades àrees en les quals, fins ara, probablement no tenien prou formació”.

Innovation Training Center està en marxa des de fa dos anys i actualment està integrada per sis persones: José Javier Capó, Miguel Ángel Pérez, Begoña Arenas, Graci Mir, Edu Vilanova i Edu Linares. El seu principal àmbit d’actuació són les Balears i Andalusia, però també altres zones d’Espanya i països europeus en els quals col·labora amb altres entitats, com en el cas del projecte ComBuS. Tant Edu Vilanova com Miguel Ángel Pérez provenen de la UIB i tenen molta experiència en els serveis de consultoria per a emprenedors. ITC al principi compartia despatx amb Rambla Abogados y Asesores, que en realitat funcionava com a matriu de la primera, fins que les dues empreses es varen dividir.

A més del projecte ComBuS, ara mateix ITC desenvolupa altres activitats relacionades amb l’execució de projectes de formació i innovació en l’àmbit turístic, educatiu, de formació professional i d’assessorament. Entre els projectes en curs destaquen, per exemple: ‘Rooms to VET’, una plataforma de formació per tal d’augmentar la competitivitat de la indústria turística europea, en particular els serveis prestats per propietaris d’allotjaments privats, petites residències i negocis familiars; ‘XXI Trainer’, una metodologia pedagògica per a professors i formadors d’EFP; i ‘Project USR - NET’, que promou la incorporació de la Responsabilitat Social Universitària (RSU) en els programes de la Universitat i les sinergies entre la comunitat universitària i altres parts interessades.

Com a resum de l’activitat d’ITC, Begoña Arenas conclou que “ens interessa qualsevol innovació educativa i formativa relacionada amb les noves tecnologies, l’experimentació amb noves maneres d’aprendre, el desenvolupament de projectes pilot, el testatge de materials i eines d’aprenentatge que pensem que poden ser d’utilitat per a tots els públics objectius d’àmbit escolar, entesos des d’un punt de vista transversal”.

Etiquetes