FITA A FITA
Balears 17/04/2015

Camí de la Barrera de la Marina

ValldemossaEl camí de la Barrera de la Marina o camí vell de s’Estaca és un dels molts camins que transiten per dins les antigues terres de l’arxiduc Lluís Salvador (1847-1915) i que comuniquen els miradors que envolten s’Estaca i sa Font Figuera: el mirador Nou o Blanc, el mirador de s’Erassa i el mirador de la punta Seca (optatiu). Un paisatge modelat per la mirada del ‘príncep, científic i viatger’ que ens duu a la memòria la història apassionada, plena de llums i d’ombres, de Catalina Homar sa Moixarra, aquella que l’escriptor algaidí Gabriel Janer Manila anomenà poèticament “la dama de les boires”.

00’ El punt de partida de la ruta és a can Parròquia, Ma-10 KM69, entre els hectòmetres 3 i 4. Just a la dreta de la barrera d’accés a les cases, trobam l’inici del camí de la Barrera de la Marina o camí vell de s’Estaca. 10’ Ja per dins l’alzinar espès que baixa cap a la mar, veurem, a la dreta, un forn de calç. Fixau-vos-hi bé, perquè per allà tornarem després de visitar el mirador Nou.

Baixam i, a poc a poc, el camí s’estreny. Mentrestant, dalt d’un turonet a la dreta, es comença a intuir, entre pins i alzines, l’esmentat mirador. Sobre un revolt del camí, deixam a la dreta el tirany que hi mena. I, poc després, 15’ ens trobam amb la barrera que dóna nom al camí. El descens es fa ràpid fins al mirador de s’Erassa. 20’ Poc abans d’arribar-hi, a l’esquerra trobarem un portell que travessa la partió entre s’Estaca i sa Font Figuera. Abans de baixar-hi, podem guaitar un moment en aquest mirador, construït dalt d’un penyal planenc amb vistes excel·lents sobre la marina del ‘gran Miramar’ arxiducal.

Fem unes passes enrere i baixam pel camí (sud-oest) de sa Font Figuera. Alerta, perquè es tracta d’un viarany molt esbaldregat, engolit a trams per les contínues esllavissades i els pins caiguts. Tot i així, les fites ens ajuden a no perdre el camí ni els papers. 30’ Passarem entre un aljubet, a l’esquerra, i les restes d’alguna cosa semblant a un forn de calç, a la dreta. 40’ El camí que hem seguit ens deixarà sobre unes marjades just darrere d’un xalet. Hem de prosseguir direcció sud-oest fins a assolir una paret mitgera. Un poc més avall trobarem un portell sense barrera per on podem travessar-la.

50’ Ja som al camí que uneix la carretera del port de Valldemossa amb sa Font Figuera, s’Estaca, el caló de s’Estaca i el caló del Guix, i que, en temps de l’Arxiduc, arribava fins a la Foradada. Caminam en direcció nord, cap a les terres que un temps governà Catalina Homar (1868-1905). 55’ Passarem la barrera de s’Estaca i, uns metres més endavant, a l’esquerra, trobarem una tanca oberta que ens indica l’inici d’un camí: és una ruta per arribar fins al mirador de la punta Seca. Paral·lel a la partió de sa Font Figuera, baixa fins a unes grans marjades damunt la mar. Si voltam a la dreta en direcció a s’Estaca, arribarem fins al mirador de la punta Seca. Seny i respecte, perquè ens trobam dins una propietat privada.

Si hem optat per continuar endavant, aviat serem a s’Estaca. El camí volta per fora de les cases, pel costat de la muntanya. 1h05’ Just quan les tenim a la nostra dreta, trobarem un penyalot caigut al costat esquerre d’un revolt del camí. A la dreta, hi haurà unes fites que ens indiquen l’inici del camí de pujada, que ens durà primer 1h25’ fins al mirador de s’Erassa i, després, 1h35’ al mirador Nou o Blanc, al qual s’accedeix des d’un tirany que surt d’un revolt del camí, poc després d’haver passat la barrereta de ferro.

Ja som a prop del final. Seguim el camí ample que surt de darrere el mirador en direcció sud-est. Travessam un camí carreter, trobam un forn de calç a la dreta i continuam dret fins a connectar amb el camí vell de s’Estaca. 1h50’ Uns minuts després, serem a can Parròquia i la sortida a la carretera.