Publicitat
Publicitat

Cala Figuera, port de Maó: dos mil anys d’història en 7.000 m

La cronologia dels usos de Cala Figuera es pot llegir com un resum de la història econòmica del port de Maó. La proposta actual d’Autoritat Portuària, que preveu la creació d’una marina per a iots de luxe, amb un centre comercial i de serveis adequat a les necessitats d’aquesta clientela, és el darrer capítol d’una història que té un clar fil conductor: l’aprofitament dels recursos disponibles per generar alguna activitat econòmica. En cada època, algú hi ha sabut descobrir noves oportunitats de negoci.

Segle I

Els romans construeixen un nimfeu al fons de Cala Figuera, una font d’aigua dolça per al proveïment de vaixells. És la instal·lació portuària d’aquest tipus més antiga de Balears i una de les més antigues d’Europa.

Segles XVI-XIX

Els vaixells que recalen al port de Maó fan l’aiguada a la font de Cala Figuera. A l’espai de terra del fons de la cala, s’hi habiliten serveis tècnics i de provisió de vaixells.

1856

Fundació de La Industria Mahonesa, la primera fàbrica de Menorca, per aprofitar dos recursos abundants i barats: el cotó dels vaixells provinents d’Amèrica i que guarden quarantena al port de Maó, i el baix cost de la mà d’obra local, sobretot femenina. En aquesta fàbrica es crea el famós blau Maó. Encara avui, a alguns països del Carib els pantalons texans són anomenats mahones.

1911

Arran de la pèrdua de Cuba, i malgrat un intent de reflotació, la fàbrica fa fallida i tanca les portes.

1922

Després de la I Guerra Mundial, el Mediterrani és ple de vaixells que se subhasten i es venen com a ferralla. Vicent Marí i Miquel Landino munten a Cala Figuera una empresa de desballestament.

1940

L’Estat monopolitza el desballestament naval, i els empresaris han de reorientar l’activitat. Es dedicaran a la compravenda de metall per proveir la indústria mecànica i bijutera de Maó. Mentrestant, Petróleos Portopí, propietat de Joan March, els lloga algunes naus de Cala Figuera per emmagatzemar-hi bidons de petroli.

1955

L’Estat adquireix el solar de Cala Figuera, demoleix les velles estructures de la fàbrica tèxtil, i construeix una planta de combustibles líquids.

1957

Campsa inaugura a Cala Figuera la primera central de combustibles petrolífers de Menorca.

2007

CLH, hereva de Campsa, construeix una estació de bombeig i un oleoducte a la riba nord del port de Maó, i comença a desmuntar les instal·lacions de Cala Figuera.

2009

Tancament definitiu de la planta. Desballestament dels dipòsits de combustible.

2014

L’Autoritat Portuària anuncia la creació d’una marina per a iots de luxe i la construcció d’un gran centre comercial i de serveis.