AEROLÍNIES
Balears 20/10/2017

La mort d’Air Berlin se certifica amb un ERO “de legalitat dubtosa”

L’organització sindical Unió Sindical Obrera (USO) denuncia que la companyia ha vulnerat el seu dret a la informació: “Sempre ens han dit que no en sabien res”

Anna Schnabel
3 min
La mort d’Air Berlin se certifica amb un ERO “de legalitat dubtosa”

PalmaL’Expedient de Regulació d’Ocupació d’Air Berlin, l’aerolínia que durant anys ha tingut major presència a l’aeroport de Palma i que ha arribat a operar prop d’un quart de la totalitat dels vols, fa pujar la tensió dels treballadors dies abans que comencin les negociacions.

Rafael Bohórquez, secretari general del sector aeri de la Unió Sindical Obrera (USO), explicà ahir a l’ARA Balears que la companyia berlinesa ha contractat una empresa de Madrid, experta en administració concursal, per resoldre la situació de fallida que viu. Aquest gest ha sorprès els treballadors afectats. Bohórquez exposa els seus dubtes davant el fet que l’aerolínia declari l’estat d’insolvència en el concurs de creditors, mentre que dimecres passat l’empresa va firmar l’ERO. “Han fet tard”, argumenta Bohórquez, que assegura que els darrers dies ha dedicat bona part del seu temps a repassar les lleis.

“De moment tot són especulacions -remarca-, però, si aquest és el cas, dilluns es crearà polèmica -adverteix- perquè es pot entendre que ha existit mala fe per part de l’empresa”. En aquest cas, l’organització sindical impugnaria l’ERO de manera automàtica davant Inspecció de Treball.

Cal recordar que dimecres passat es va firmar la constitució de la comissió negociadora del suposat Expedient de Regulació d’Ocupació que Air Berlin es planteja fer, que afectarà 45 treballadors de l’Estat -43 treballadors de Palma, 1 comercial de Barcelona i 1 de Madrid.

Des del sindicat Unió Sindical Obrera (USO) asseguren que protestaran perquè “aquests treballadors han estat discriminats d’una manera clara respecte de la resta de treballadors afectats per l’ERO”, tenint en compte que els treballadors d’altres països com Alemanya han tingut l’opció d’entrar en un procés de recol·locació. “Ens sentim marginats”, afirma Bohórquez.

El representant sindical assegura que ha estat entre dos i tres mesos demanant de manera reiterada que deixàs de vulnerar-se el dret d’informació que marca l’Estatut dels Treballadors, segons el qual els representants dels treballadors tenen dret a conèixer l’estat actual de l’empresa i quines són les seves previsions de futur. “Durant tot aquest temps només ens han dit i repetit que no en sabien res”, lamenta Bohórquez.

Amb tot, explica que quan es va firmar el darrer ERO, l’empresa va argumentar que calia dur a terme un “procés de sanejament” per “donar continuïtat al negoci” i “mantenir els llocs de treball”. Assegura que bona part de la plantilla afectada es va comprometre a quedar-hi i a lluitar per aquest manteniment. “Uns mesos després, han rebut la notícia que l’empresa es declara insolvent i que han d’acomiadar tothom”, diu. “Parlam d’uns professionals molt especialitzats i que trobaran feina fàcilment, però no ho fan perquè esperen a veure què passa i ningú els ha informat”.

Un altre element que preocupa els treballadors és que el 80% d’Air Berlin ha estat adquirit per Lufthansa, explica Bohórquez. Per tant, podria haver-se produït la transmissió d’una unitat productiva i això implicaria, en cas de poder aconseguir-ne proves, que “no s’hauria produït un ERO, sinó una subrogació dels treballadors”. “En aquest cas, el panorama canviaria totalment”, assenyala el representant sindical.

Bohórquez adverteix que, si dilluns, el primer dia en què es reunirà la mesa, l’empresa ofereix als treballadors el mínim que marca l’Estatut -20 dies i 12 pagues-, el sindicat assegura que “s’aixecarà una gran polseguera”. “Ho impugnaríem i cercaríem una altra solució”, hi afegeix.

stats